Proklatě zamotaná detektivka!

Do reykjavického přístavu dopluje luxusní motorová plachetnice. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby ji nezastavilo molo, na které najela plnou parou. A kdyby na palubě byla živá duše. Zvláštní případ zmizení její posádky se dostane na stůl právničce Tóře, která okamžitě rozplétá až nečekaně zamotaný příběh o penězích, hamižnosti, rodičovské lásce a smrti. Jenomže s každým tělem, které doslova vyplave na povrch, je případ složitější a méně uvěřitelný.

Yrsa Sigurdardóttir představuje jednu z nejméně oceňovaných a přitom tak talentovaných autorek severských detektivek. Její knihy člověka nenechají vydechnout. Ale není to jen napětí, kterým je právě její poslední kniha Plavba smrti prošpikovaná – neustále také nutí člověka nad případem přemýšlet a přicházet s novými a novými teoriemi, jak se vše událo. Jak advokátka Tóra odkrývá jednu drobnou nesrovnalost za druhou, napadají čtenáře čím dál tím šílenější závěry.

Plavba smrti je jednou z těch knih, ve kterých každá kapitola končí obzvlášť napínavě. Autorka vás celou dobu udrží na kraji židle. Dokonce i samotné rozuzlení se objeví až opravdu na pár posledních řádcích! Ale vše do sebe zapadá a dává smysl.

Od svého prvního případu se Tóra změnila – duševně vyrostla, dalo by se říct. A je milé narazit na postavu, která prochází, stejně jako reální lidé, proměnami v čase. Vyvíjí se její vztahy i schopnost dedukce, navíc ji jen tak něco nerozhodí. A v tomhle případě je to potřeba – dá se totiž očekávat, že bude mít co dočinění s vrahem malých dětí.

A není to jen Tóra, kdo takříkajíc dozrál. I autorka dokáže ve své již šesté knize mnohem lépe fabulovat. Naučila se, jak postupně prozrazovat drobné detaily, které ovšem čtenáři nenapoví dost k vyřešení hádanky naservírované na začátku příběhu. Konec je stále velmi nečekaný, nicméně rozhodně více uvěřitelný než dříve – nepůsobí jako  spíchnutý horkou jehlou na poslední chvíli.

Celkově se knize Yrsy Sigurdardóttir nedá asi nic vytknout. Určitě ji budete mít před spaním problém odložit. A pak dopadnete jako já – ráno v práci s kruhy pod očima. Ale to napětí to stálo!

Autorka: Dagmar Čechová