899887f2

Proč zrovna Katie

Zpráva „Kdybych se neozývala, zavolej na policii. LOL.“ měl být jen takový vtípek pro Katiina spícího manžela, který s ní nechce ráno běhat. Přeci, volat na policii, protože si myslí, že v dodávce je zavřené dítě, je blbost. Může to zkontrolovat a pak v klidu běžet zase dál. Ten okamžik je pro Katie ale osudový a od další minuty musí zmobilizovat veškeré síly, aby dokázala přežít. Na druhé straně stojí zkušený detektiv Justin Cross, který se snaží přijít na to, proč by někdo Katie unášel a pokud jsou za tím peníze, zda je rodina dokáže dát dohromady.

Zprvu náhodný zločin začíná vypadat jako precizně promyšlený plán, který ale nejde tak, jak si všichni představovali. Calumetovi do značné míry odmítají spolupracovat a manžel, David Brennan je zatvrzelý a odhodlaný Katie najít sám. Cross ví, že hrají závod s časem a temná tajemství zámožné rodiny mohou Katie stát život. Získat jejich důvěru a otevřenou spolupráci je do značné míry to hlavní, o co se Cross snaží. Sám ví, že každý má nějakého kostlivce ve skříni. Ale jakého tam mají Calumetovi, aby byl někdo odhodlán Katie unést a potažmo i zabít, pokud nedostane požadovanou částku peněz?

Nezvěstná vtáhne od první stránky do děje a přitom plynule přebíhá mezi vyprávění Katie a vyšetřováním z pohledu Justina Crosse. Autor se nezaměřuje jen na samotný únos, ale také na život postav před ním. Ukazuje touhu Katie počít s manželem dítě, rozbité manželství Crosse a jeho rozpolcenost mezi prací a rodinou. První třetina je našlapaná napětím a skrytými odkazy a náznaky na to, co se opravdu může dít. Postupně napětí opadává a zůstávají jen dvě do značné míry oddělené části – Katie a její boj proti přírodě i únoscům a Cross, který se potácí mezi dvěma mlýnskými kameny v podobě rodiny Calumetových a FBI.

T. J. Brearton si jako spousta jemu podobných spisovatelů vybrala jako hlavní téma ženu v nesnázích. Po dlouhé době je Katie ale hrdinkou, která nefňuká a nečeká, až jí někdo přijde zachránit. Doufá, že David zalamoval policii a že se někdo snaží její únos odhalit, na druhou stanu je odhodlaná v horské chatě nezemřít. Katie je sice holka z bohaté rodiny, ale není zhýčkaná a se spoustou věcí si v životě umí poradit. To se odráží i na jejím chování v divočině, tváří v tvář nebezpečí a smrti. I postava detektiva Crosse je sympatická, protože to není všemocný a všerozhodující chlap, ale pouze obyčejný detektiv, který se musí řídit příkazy svých nadřízených, potažmo FBI. Zároveň odhaluje svou jemnou stranu, kdy se stará o své dvě malé dcerky.

Autor T. J. Brearton napsal více jak desítku thrillerů, které se u čtenářů celosvětově setkávají více či méně s úspěchem. Nezvěstná je prvním románem, který vychází v českém překladu. Přesto, že má kniha pro náročnější čtenáře mezery, pro ty, co si dokáží užít detektivní román bez velkých zvratů je to ta pravá klidná detektivka na pár skvělých večerů.

Kristýna Pekárková