Proč není divné si za sex zaplatit

Vše může začít absencí romantiky v partnerském vztahu. Postupně, když slábne jakákoliv chuť s někým trvalejší pouto budovat, může přijít na řadu vyrovnanost a klid. Alespoň tak se cítí hlavní hrdina komiksu, Chester Brown. Rozhodne se rezignovat na snahu prožívat znovu romantické lásky, protože v nich nenachází nejen vnitřní uspokojení, ale ani naději, vlastně ani plnohodnotnou důvěru a přátelství k protějšku. Kamarádství mu vyhovuje víc a víc, jenže… dostaví se potřeba po sexu. A jak se k němu dostat, aniž by se znovu dostal do víru (problematických) partnerských vztahů?

Chester začne zkoumat svět sexu za peníze. Žije v Kanadě, ta je v porovnání s námi (ostatně jako valná většina zemí) k prostituci mnohem nesmlouvavější, a tak se není čemu divit, když má Chester k sexu za peníze zpočátku nejen určité předsudky, ale také strach. Ocitá se na prahu ilegality. Zaslouží si ale prostituce, aby byla v takovém stínu společnosti?

A dostáváme se k jádru komiksu. Chester Brown je skutečný Chester Brown, jeho komiks vychází z reálně prožitých zážitků, především pak z formování názoru ve prospěch legalizace a nulové regulace placeného sexu. Jako silná niť se stranami táhnou argumenty ve prospěch takového tvrzení, čímž se kniha stává především určitou společensky angažovanou polemikou, úvahou, místy filozofující, místy hraničící se sociologickou esejí. Vzájemně se dané roviny netlučou, naopak, není na škodu sledovat nakreslenou agitku, která má své kořeny (a vlastně i větve) vyživovány osobními zážitky.

V úvodu se dočteme důvody, proč se autor prakticky minimálně rozepisuje o ženách, s nimiž sex provozoval. Nejenže neukazuje tváře, ale velmi decentně odkrývá i jejich tělo. Obává se, že prozrazením detailů ze soukromí prostitutek by jim mohl uškodit. Což lze chápat a současně připsat jako určitý handicap knihy. Ta se totiž prakticky výsostně pohybuje kolem Chestera a jeho úvah a jeho těla. Nejenže z úvah se může chvílemi stát mudrování a z pohledu na Chesterovo tělo nuda nebo otrava, především však schází hlubší vhled do příčin – proč jednotlivé dívky/ženy s prostitucí začaly se dovídáme poskrovnu, schází nám odkrytí vývoje jejich vztahu k dané práci, k zákazníkům, k potenciálním pasákům, ke společnosti, k rodině… Vlastně vůbec to nejzajímavější se v knize nenachází.

A co tedy zůstává?

Jak řekl první odstavec recenze: obrázkově zformulovaný argument, proč je sex za peníze normální, jaké příčiny mohou vést člověka k tomu, aby si začal za něj platit, jak se vypořádává s reakcemi a předsudky společnosti. Chester Brown tedy knihu postavil zejména na pohledu ze své strany, tedy ze strany všech, kteří sex za peníze neprovozují, ale někdy přemýšleli, zda je správný či není. I taková koncepce se počítá a v podání Browna rozhodně intenzivně komentuje téma a vzbuzuje další otázky a náměty na diskuzi.

Jen uvažuji, zda poslední část knihy, která obsahuje doplňky k některým stranám/oknům, stejně jako jakýsi zformulovaný manifest obhajující prostituci, není příliš upovídaná. Po poměrně bohaté dávce epizod a oken s minimalistickou kresbou a komentáři zde strany překypují textem a z Browna se stává až grafoman. Dost možná, že k budování diskuzí lépe poslouží právě textová část, já osobně ale lépe hodnotím část komiksovou. Už protože, že argumenty jsou v ní obsažené také, mnohdy úsečněji a skrytě.

Hodnocení: 75 %