Proč jen spánek nestačí?

Prohrabovat se knihami, ano, vesměs hlásají, že jde o světové bestsellery, s tematikou efektivity, osobního růstu a především pak úspěchu, k němuž vede cesta skrze koncentraci a relax, to je činnost opravdu dlouhodobá. Avšak hledání užitečné knihy o odpočinku má nakonec úspěšné řešení. Důkazem je kniha Odpočinkem k úspěchu od Matthewa Edlunda, lékaře, experta v oblasti odpočinku, vnitřních biologických hodin a spánku.

Tři sta stran může nejprve vylekat, poté navnadit – vždyť tipů se tak do knihy vejde mnohem více. V tomto směru vlastně ale vidím i její jistou slabost. Edlund opravdu vnímá téma odpočinku komplexně a hodlá vám ve všech možných oblastech nabídnout rady, jak svému tělu a mysli (a duši) odpočinek dopřát. Takřka co strana, to nějaký tip a návod, což v případě, že se je rozhodnete průběžně aplikovat, čtení významně zpomalí. Doporučuji nejprve knihu vzít jako takovou, přečíst a následně se vracet pouze k tomu, kde si o to vaše tělo říká. Ostatně, Matthew Edlund není žádný radikál, prakticky u všech svých doporučení zohledňuje aspekt člověka coby individuality, a tak nic nevnucuje a v řadě případů dokonce poskytuje několik „variací“, které si mohou i vzájemně protiřečit. Výsledkem má být ale především uvědomění, že v první řadě musíme sobě naslouchat a na základě toho ony rady vzít, přizpůsobit a začít s nimi žít. A tím mi je autor velmi sympatický. Žádné dogmatické metody a manuály, spíše hledání cesty – cesty, jak se cítit lépe a být zdravější.

Knihu naštěstí autor štěpí do několika hlavních částí a ty pak na kapitoly. Provede nás odpočinkem fyzickým, přes mentální, sociální i duševní. Nehořekuje nad dneškem, jeho uspěchaností či technologiemi. Prostě je akceptuje a předkládá možné způsoby, jak se z područí závislosti, chaosu či multitaskingu vymanit. Někdy může jít o složité úkony (např. sebehypnóza), jindy o opravdu snadno zařaditelné krůčky, kterými se k větší pohodě (a tedy vlastně úspěchu) dopracujeme.

Pozitivní na knize je i její gradace. Závěrečná část dává vše do širších souvislostí našeho života a vypomáhá si i hudbou a rytmem. Právě životní rytmus, rytmus každého dne, je klíčem k tomu, jak se nám bude dařit odpočívat. A v tom se skrývá správné vnímání efektivity.

Bez výtek se kniha neobejde, já sám bych ocenil více důkladnější práci se zdroji (na výzkumy) a popisem fungování mozku. Edlundovi však šlo o sepsání textu pro širokou veřejnost, a tak mnohé zjednodušuje. S tím je třeba počítat.