Příliš hořké mládí

Joanna, litevská zdravotní sestra, tajemný Němec Florian, navenek křehká Polka Emilia a Alfred, jehož posláním je sloužit Říši, vám budou vyprávět o své touze přežít.

Skupinka teenagerů putuje Východním Pruskem během tuhé zimy roku 1945. Válka se sice blíží ke svému konci, pro ně je to však jen vzdálená pohádka. Stejně tak vzdálená, jako loď Wilhelm Gustloff, která je má spasit. Ostražitost a nedůvěra je provází na každém kroku. Je třeba hlídat si každý krok, každé pronesené slovo. Válka se neptá, jestli je vám sladkých náct nebo si na zádech nesete pěkných pár křížků. Sebemenší zaváhání vás může dostat do hrobu. Když se jim po menších eskapádách podaří nalodit, netuší, že ten největší boj mají ještě před sebou.

Román Sůl moře přibližuje tragickou epizodu z druhé světové války, ztroskotání lodě Wilhelm Gustloff, při níž zahynulo přes 9 000 lidí. I když tato tragédie svým rozsahem předčila mnohem slavnější Titanic, zůstává i nadále v pozadí, příliš se o ní nemluví a málokdo ji zná. Měla jsem sice jakési matné tušení, že se něco takového stalo, ale teprve díky této knize jsem se dozvěděla víc.

Rutě Sepetysové se podařilo vystihnout bezútěšnost válečných útrap, v nichž se hrdinové knihy ocitli. Každá kapitola je vyprávěna vždy jedním z hrdinů. Tím, že jsou krátké, dokáží udržet vaši pozornost a navnadit k dalšímu čtení, potřebujete přece vědět, jak to bude dál. Autorka píše natolik poutavě, že se vám její vemlouvavý styl vryje pod kůži, až zjistíte, že jste do příběhu ponoření po uši.

Američanka Ruta Sepetysová, která má litevské kořeny, není českým čtenářům až tak neznámá. Kromě románu Sůl moře se druhou světovou válkou zabývá také spisovatelčina prvotina, která vyšla pod názvem V šedých tónech. Její tvorba je sice zaměřená na mladé čtenáře, zároveň se vymyká běžnému modelu, jaký známe z klasické young adult literatury. Hrdinové se nedrží za ručičky, nerandí za svitu měsíce ani neřeší běžné školní trable. Vlastně byste jejich starosti prožívat nechtěli.

Jsem ráda, že se na knižním trhu objevila další válečná kniha, která je o mladých a pro mladé. I když byla druhá světová válka ukončena před více než sedmdesáti lety, neměla by být zapomenuta. Generace, která ji prožila na vlastní kůži, pomalu odchází. A právě takové knihy jako je Sůl moře budou nám a našim potomkům připomínat, jaké hrůzy lidé tehdy prožívali.

Autorka: Barbora Javorková