Přesně střižený román

Kniha se okamžitě po svém vydání v roce 2009 stala bestsellerem a byla přeložen do více než 25 jazyků. A není divu, že dosáhla takového úspěchu. Obsáhlý román o obyčejných lidech, lidech jako jsme my všichni, vypráví o houževnatosti a odvaze v nebezpečných časech války, a také o tom, jak se ti šikovní umějí poprat s osudem.

Hlavní hrdinka, s cizokrajně znějícím jménem Sira, nám vypráví svůj životní příběh. Příběh, který začal velmi nevinně, aby se posléze řízením osudu rozběhl jako splašený šicí stroj. Sira se slušně živí jako švadlena a připravuje se na svatbu, když jí do života zasáhnou dva muži. Prvním je milenec, jehož kouzlu zcela propadne, bezvýhradně mu uvěří, opustí kvůli němu snoubence a rozhádá se s matkou. Druhým je znovunalezený otec, který jí předá velké dědictví, aby odčinil svůj zdánlivý nezájem. S kufrem plným peněz a milovaným mužem po bohu se Sira vydává do Maroka, aby zde začala svůj vysněný život.

Velmi záhy však zjistí, že její milý vůbec není tak milý a vyklube se z něj zrádce a zloděj. A tak se Sira ocitá v neznámém prostředí města Tetuán okradená, zneužitá, bez prostředků a po krk v dluzích. Aby vše splatila, chytá se opět jehly a nitě a prošívá se ke slávě.

Výše naznačený děj je pouhou kostrou mnohovrstevného příběhu, jenž Čas mezi šitím nabízí. Na první pohled se může zdát, že jde o docela nudné vyprávění o obyčejné švadleně, která k věhlasu přišla. Ale už na druhý pohled je všechno jinak. Stačí totiž, abych vám řekla, že se Sira narodila v roce 1911 a její pohnutý osud se tak odehrává na pozadí Španělské občanské války a posléze také 2. světové války. Sira není jen obyčejnou švadlenkou, čas mezi šitím tráví docela jinak, než si představujete, tak trochu nevšedně a nebezpečněji, pod krycím jménem Arish Agoriuq.

Čím, jak a proč se Sira stane, to vám samozřejmě neprozradím, přišli byste o chvíle napětí, dechberoucích situací a překvapení. Prozradím vám však, že hned od prvních stran budete mít neodbytný pocit, že tento rozsáhlý román (čítající téměř 700 stran) napsal některý z velkých romanopisců dvacátého století. Mně tedy svým záběrem a tématem rozhodně připomíná nejlepší díla slavného Ernesta Hemingwaye, na jehož ženu Marthu Gellhornovou je dokonce v epilogu vzpomínáno.

Autorka María Dueñasová velmi umně propojuje své smyšlené postavy s největšími osobnosti doby, aby vytvořila dokonalou iluzi skutečného příběhu. Bezmála špionážní román se tak stává knihou, kterou nebudete chtít odložit, ani když vám už její vahou bude umdlévat ruka. Knížka jistě zaujme všechny, kteří lační po velkých příbězích, s jejichž hrdiny mohou strávit nějakou tu příjemnou hodinku. Čas mezi šitím potěší také ty, kteří milují spojení fikce s realitou a již dříve propadli dílům velikánů literatury. A rozhodně se nenechte odradit počtem stran.

Osobně už se těším na další román autorky, Mise: Zapomnění, která nakladatelství Jota chystá na příští rok. A až dočtete Čas mezi šitím vy, budete se těšit také, to mohu garantovat.

Autorka: Helena Herynková

Soutěž

Vyhrajte jeden ze tří výtisků knihy Čas mezi šitím. Stačí odpovědět na jednoduchou vědomostní a kreativní soutěžní otázku a doufat, že vaši odpověď vybere naše dvoučlenná porota jako výherní. Soutěž končí 7. 8. 2014. Úplná pravidla soutěže.

Výherci:

• Vendula Jindrová
  • Martina Kolářová