Přátelství si nekoupíš ani za všechny peníze na světě

Malý Joe Spud je nejbohatší kluk na světě. Jeho táta, který zbohatl na nápadu oboustranného toaletního papíru, mu může koupit úplně vše, co si Joe přeje. Třeba vlastní formuli 1 a závodní dráhu. Co mu ale koupit nemůže, je kamarád. A to je právě to, co by si Joe přál asi ze všeho nejvíc. Protože formule je sice hezká, ale omrzí. Zato takový kamarád, to je sranda na celý život.

I když knížka působí na první pohled velmi jednoduše, při druhém zamyšlení už to tak jednoznačné není. Ne nadarmo se říká, že krása je v jednoduchosti. Walliams nepotřebuje složité rozvité věty, ve kterých by se kdokoliv s výjimkou Shakespeara ztratil, aby člověk pochopil pár věcí: přátelství je to nejdůležitější na světě a peníze všechno jenom komplikují, protože vám nasadí klapky na oči a vy si vůbec neuvědomujete, na čem doopravdy záleží.

Malý miliardář totiž vůbec není příběh o bohatém klukovi, ale o tom, že ať jste jacíkoliv, vždycky existují mnohem důležitější věci. To, jak se chováte k ostatním lidem, má větší váhu než to, že jim můžete koupit doživotní zásobu čokolády.

Příběh malého Joea je sice zaměřený spíše na děti, ale i dospělý (pokud má aspoň špetku smyslu pro humor) si knížku rád přečte a s chutí se zasměje některé z Walliamsových, místy až lehce absurdních, poznámek. Autor dbá i na výchovný aspekt příběhu, a přitom dětský čtenář nebude mít pocit, že se nad něj někdo povyšuje. Vlastně naopak, dítě získá příjemný pocit, že má kamaráda, který ho chápe a řeší stejné problémy. Humor je to laskavý, rozhodně laskavější než většina toho, co si dnes můžeme přečíst nebo vidět v televizi.

Po přečtení téhle knížky si rozhodně koupím i další tři, které zatím v Čechách vyšly – Babička drsňačka, Pan Smraďoch a Kluk v sukních. Jednou z nich budu číst svým dětem a vy byste měli taky. I když to není žádná vysoká a jazykově vybroušená literatura, Walliamsovo psaní je hlavně opravdu zábavné a děti ho budou zbožňovať.

David Walliams je britský komik, herec, televizní moderátor a také spisovatel. V literatuře se zaměřuje na dětskou tvorbu, ve které využívá svoje komediální cítění a inspiruje se i svými televizními satirami. Je velmi populární díky své skečové satirické show Little Britain nebo porotcování v soutěži Britain’s Got Talent. Co se týče jeho literární tvorby, napsal zatím 5 dětských knih, které vydalo nakladatelství Harper Collins, u nás potom Argo.

Hodnocení: 90%

Autor: Petr Macháček