Prach v Bergenu smáčí krvavý déšť

Na samotě v lesích poblíž Osla je nemilosrdně zastřelen starý muž. Případ se dostane do rukou detektivu Edvardu Matremu, ale vyšetřování se brzy dostává do slepé uličky. A tak je Edvard se svým týmem poslán do Bergenu, kde bylo nalezeno zohavené mrtvé tělo mladé ženy a další dívka leží s těžkými zraněními v nemocnici. Zdá se, že spolu obě události souvisí a podezření roste, když jsou policisté upozorněni na jistý novinový článek. Se závěry vyšetřovatelů souhlasí i psychiatr Wiersholm, proto všechny vyvedou z míry následující události, které celý případ znovu zamotají. Bergen už není klidným přístavem. Lidé se bojí o své životy a na policii naléhají i nejvyšší státní představitelé.

Edvard Matre, vedoucí vyšetřování však získal ještě další námět k přemýšlení, a to když zjistil, že v hromadném hrobě pacientů z gaustadské nemocnice byly nalezeny ostatky jeho matky, i když si on sám dlouhá léta myslel, že oba jeho rodiče zemřeli při autonehodě a jsou pohřbení na bergenském hřbitově.

Detektivka Prach jsi a v prach se obrátíš od začátku nabírá velmi rychlý spád, který má na svědomí hlavně velký počet zápletek. Situace se vám postupně bude zdát neřešitelná, jasná, zamotaná, snadno objasnitelná a nakonec překvapivá, ale nikdy ne nepřehledná.

V průběhu čtení budete mít mnohokrát pocit, že už byste případ dávno sami vyřešili, hlavně díky tomu, že vám spisovatel Chris Tvedt dá možnost nahlédnout na situaci z pohledů hned několika zúčastněných. To se ale pletete, protože právě v těchto chvílích na vás nastraží obrat děje o sto osmdesát stupňů. Stejně tak se bývalý advokát nebojí spojit dva děje do sebe tak, že vás dokonale navede na špatnou stopu, a vy pak jen kroutíte hlavou nad bravurností jeho nápadů.

Pokud ale předpokládáte, že v knize Prach jsi a v prach se obrátíš jde jen o strohý popis zapeklitého policejního případu, jste na omylu. Nejen že má styl psaní k popisu daleko a autor rád využívá k posunutí děje dialogy a rozhovory, ale čtenář se také může ponořit do myšlenek vyšetřovatelů, obětí i obyčejných lidí. Tak jako v životě, ani tady se nevyhnete milostné zápletce, která je ale seversky strohá.

Celá kniha je psána velmi čtivě a neustále vás bude nutit číst dál. Autor ve vás totiž vzbudí pocit, že nic není jisté. Já sama jsem se dlouho nesetkala s příběhem, který by mě tolikrát šokoval. Nečekejte vnitřnosti a potoky krve, i když ani Chris Tvedt není výjimka a stejně jako ostatní severští autoři se popisů nehezkých scén nebojí, spíš propracovaný příběh, jenž je plný maličkostí, které paradoxně bijí do očí a vy, stejně jako já, se budete na konci divit, kolik indicií vám uniklo.

Knihu Prach jsi a v prach se obrátíš chci doporučit všem čtenářům, nejen milovníkům detektivek, protože tento příběh je sice psán jedním z mnoha skandinávských spisovatelů krimi, ale vy na něj díky samozřejmosti, s jakou vás překvapí, nebudete moct zapomenout. Mezi další, kdo budou z příběhu nadšeni, patří ti, kteří na děj rádi pohlíží v souvislostech, které autor odkryje až v samotném závěru.

Autor: Michaela Vavřinová