Poutníkem v nesvaté zemi

Na počátku všeho je vražda. Vražda, ke které dojde v potemnělém pokoji. Vražda, jejímž jediným svědkem je malý chlapec. Akt násilí nadobro změní jeho život, o tom však on nemá zatím ani tušení. Jediné, co chápe je, že žena v posteli – jeho matka – je mrtvá, a svět tak, jak jej znal, pro něj skončil.

New York, o několik desetiletí později. Podřadný hotel, ve kterém se najde žena s tváří rozleptanou kyselinou. Dokonalá vražda. Kriminalisté, laboranti a muž skrytý v povzdálí, který tuší, že tento zločin je něco mimořádného. Tajemný muž býval kdysi malým chlapcem, kterému kdosi zabil matku. eď je z něj tajný agent, pracovník zpravodajských služeb, špion průzkumník, chcete-li. Říkejme mu třeba Scott. Není to jeho pravé jméno, ale na tom nesejde. Zatímco zdánlivě nezúčastněně pozoruje práci policie, kola osudu se pro něj opět začínají roztáčet, a on bude zanedlouho vržen do víru událostí, o kterých ví, že nemohou dopadnout dobře…

Terry Hayes se svým románem Já, Poutník představuje českým čtenářům poprvé. Bývalý novinář je známý spíše ve filmovém světě, spolu s režisérem Georgem Millerem pracoval na scénáři k filmu Šílený Max 2 (1981), a v roce 2001 byl dokonce nominován na Cenu Brama Stokera za scénář k filmu Z pekla. Já, Poutník je Hayesův první pokus o vstup na románovou scénu a nutno uznat, že jde o pokus více než zdařilý. Kniha vás vtáhne do děje doslova od první stránky a vaši pozornost si udrží po celou dobu četby. Stáváte se svědky Scottovy nesnadné pouti napříč historií, spolu s ním zažijete dozvuky studené války, sovětskou okupaci Afghánistánu, i teroristické útoky z 11. září a všudypřítomný strach z biologických zbraní. Na suchou přednášku z moderních dějin však zapomeňte. Scott je svérázný vypravěč s notnou dávkou cynismu a suchého humoru. A přestože nepůsobí jako prvoplánový hrdina (při své „službě vlasti“ za sebou zanechává pěknou řádku mrtvých) po nějaké době se neubráníte pocitu, že k němu vlastně cítíte sympatie. V tomto směru patří obrovské uznání také překladateli Pavlu Medkovi, který se práce na Hayesově takřka osmisetstránkovém opusu zhostil s naprostou bravurou.

Já, poutník je zkrátka a dobře jedním z těch románů, při jejichž četbě snadno ztratíte pojem o čase. Rozhodně tedy stojí za vaši pozornost. A to nemusíte být ani fanoušky Jamese Bonda.

Autorka: Michaela Matějů