Poslední výprava za tajemstvím původu

Už samotná anotace slibuje další adrenalinovou jízdu, kterou autor završuje celou trilogii Tajemství původu. Postupně se tak uzavírá fascinující příběh, během kterého nás autor provedl takřka všemi myslitelnými epochami lidstva. Od dávné minulosti, obestřené řadou mýtů a legend, přes ne příliš radostnou současnost, až po případnou budoucnost, ve které se nám otevírají brány dalekého vesmíru. V tomto ohledu je celá trilogie velmi komplexní a přestože asi úplně neuspokojí zapřísáhlé příznivce klasické science fiction, nedá se jí upřít fakt, že k tomuto žánru možná přivede, stejně jako famózní Marťan Andyho Weira, řadu nových čtenářů.

Zatímco se předchozí knihy točily z velké části kolem naší minulosti a konspiračních teorií, Atlantský svět je v tomto směru zcela odlišný. Napovídá tomu už samotný děj, který se z velké části odehrává ve vesmíru, čímž přidává do celé série další atraktivní prostředí. Díky tomu nemají čtenáři pocit, že ustrnuli na jednom místě a ve své podstatě se nic neděje. Ba právě naopak, autor čtenáře rozhodně nešetří – a tak akce střídá akci a jen málokdy máme čas si chvilku oddychnout. To sice nemusí vyhovovat úplně všem, na druhou stranu je díky tomu celá série úžasně čtivá a stránky vám tak doslova mizí pod rukami.

Jak to tak však bývá – nic není dokonalé a ani Tajemství původu se nevyhnuly menší, či větší chybky. Tou nejzásadnější je fakt, že autor občas zbytečně moc kombinuje a vymýšlí opravdu těžko uvěřitelné scénáře. Jak se říká – méně je někdy více. Je však pravda, že kdyby trochu ubral, ztratila by tato série něco své osobitosti a jedinečného kouzla. Pokud však patříte mezi ty čtenáře, kteří přemýšlí i nad nejmenšími detaily a vše jim musí naprosto pasovat do sebe, doporučil bych ohlédnout se po jiných titulech.

Atlantský svět, potažmo celé Tajemství původu, je především akce, která má pouze jeden jediný cíl a tím je pobavit čtenáře. Má sice jako takřka každá série své chyby. Ty jí však většina čtenářů mileráda odpustí. V Atlantském světě navíc získáváme více než důstojné zakončení celé série, která potěší nejen fanoušky sci-fi, ale i ty, kteří tomuto žánru moc neholdují.

Autor: Petr Čapek