Poslední, kdo nechce věřit kruté realitě

Reality show, ve které lidé bojují o přežití, má být televizním hitem. Štáb má velkorysý rozpočet a hodlá ho využít k vytvoření dokonalé napodobeniny skutečného světa. Každý soutěžící je vybrán tak, aby v pořadu plnil určitou funkci, a proto se jim ani neříká jménem – dostanou přezdívku podle svého povolání. V týmu se tak nachází bioložka, tesařka, rančer, doktor nebo stopař. Ti všichni jsou připraveni bojovat o finanční výhru, většina ale není na boj o přežití a úkoly, které jim produkce přichystala, příliš připravena.

Několik dní můžeme sledovat, jak se celá soutěž vyvíjí. Vidíme první odpadlíky, kvůli záhadné nemoci ubývá ale i lidí ze štábu. Zřejmě jde o nějakou epidemii. To už jsou ale účastníci reality show vypuštěni do divočiny a o tom, co se děje ve skutečném světě, nemají ani tušení…

Střet skutečnosti a připravené hry už dopředu napovídá, že autorka musí tyto dvě roviny příběhu dobře propojit. Celá kniha je sestavená tak, že se střídají kapitoly z chvíle, kdy soutěž začínala, a kapitoly, ve kterých už později jedna z účastnic, Zoo, sama bojuje o život. Čtenář tak sleduje dvě stěžejní dějové linky, které se navzájem doplňují. Alexandra Oliva je zvládá mistrně namixovat.

Prvním zajímavým aspektem románu je samotná reality show a především to, jak je servírována divákům. Všichni podobné pořady známe a víme, že všechno, co se na obrazovce odvysílá, nemusí být nutně pravdivé. Spisovatelka jasně odděluje, co se opravdu před kamerou děje a co už divák nevidí, nebo mu je to ukázáno jinak. Dále se spolu s účastníky učíme, jak přežít v „divočině“. Ať už jsou popsané postupy pro stopování, stavbu přístřešku či stahování zvířecí kůže pravdivé nebo ne, působí velmi věrohodně. Autorka se hodně soustředí na pocity jednotlivých postav, a tak společně s nimi pocítíme strach, bolest, únavu, hlad i beznaděj.

Nejvíce se ale dozvíme o pocitech soutěžící Zoo, kterou budeme sledovat, když už jsou účastníci reality show rozděleni a každý se s nastraženými i opravdovými překážkami potýká sám. Právě proto, že je Zoo sama, hodně přemýšlí o své minulosti, především o svém manželovi. Díky ní se tak v knize objevuje i osobní rovina.

Celkově se tedy jedná o knihu, která může zaujmout různé čtenáře s rozdílným vkusem. Neřiďte se v tomto případě pouze žánrem a po knize sáhněte, pokud oceníte dobře budované napětí a originální zápletku.

Hodnocení: 75 %

Autorka: Michaela Synková