Paranoia se vrací!

Sliv Dartunghuver je úspěšným agentem 3. třídy, který se naplno věnuje Zvláštním operacím. Má za úkol napravovat chyby, kterých se dopustili ostatní agenti při falzifikacích. Sliv je plně vytížený a jeho cestování po světě a pilování scénáristického umu ho baví. Jedinou starostí, která ho zároveň popohání dál, je cíl KFR (Konsorcium pro falzifikaci reality), který mu stále zůstává utajený. Při návratech domů se společně se svým přítelem Gunnarem, který ho do organizace naverboval, snaží přijít na složení výkonného výboru, které by mohlo vést k odhalení plánu celé organizace.

Slivovy pochyby o smyslu jejich práce začnou ve chvíli, kdy odjede do Súdánu, kde se koná svatba jeho nejlepších přátel, Youssefa a Magy. Zde se všichni tři dozvědí o teroristických útocích 11. září 2001. Během doby, kdy se celý svět snaží vyrovnat se šokem, se Sliv obává, že je nějakým způsobem KFR do těchto útoků zapojená. Vysoce postavení však mlčí a na jakýkoliv dotaz nereagují. Nezbývá tak nic jiného, než se vrátit ke své práci a doufat, že cílem organizace není vytvoření světového konfliktu.

Antoine Bello dokázal, že je ve svém živlu. První kniha s názvem Falzifikátoři se zaměřovala spíše na fungování KFR a začátek byl věnován popisům jednotlivých falzifikací. Ve chvíli, kdy se příběh začal rozvíjet a nabírat na obrátkách, přišel jeho konec. Průzkumníci tak začínají v tom nejlepším, a jelikož už autor nemá potřebu vysvětlovat detaily, nabízí se větší prostor pro samotný děj. Nemusíte se ale bát, že by šly falzifikace do pozadí, právě naopak. Například případ vstupu Východního Timoru do OSN je jedno velké falzifikační umění, za které si autor zaslouží ocenění. Podobně tomu je i v případě konspirační teorie, která nabízí pohled na vznik konfliktu mezi USA a Irákem. Ačkoliv se jedná o fiktivní román, chvílemi si neodpustíte myšlenku, zda se přeci jen neinspiruje realitou, protože tohle zkrátka jen tak z ničeho vymyslet nelze!

Právě ve falzifikacích je největší kouzlo obou knih. Autor vytvořil svět, který se snaží poupravit pravdu ve vyšším principu, který vlastně nikdo nezná. Veškeré falzifikace jsou vypilované do nejmenších detailů a je patrné, že Bello myslí dlouho dopředu. Ať už jste předchozí knihu četli nebo ne, věřte, že Průzkumníci vás nezklamou.

Autorka: Ema Krhovská