Ostrov, kde slunce nesvítí

V Brně se patrně do Maye zamilovali. Jak jinak si vysvětlit sedmero titulů (a vlastně by se zde hodil odkaz na sedmero krkavců, s ohledem na náladu knih), jež doposud nakladatelství HOST vydalo. Zatímco série čínských thrillerů nenabízí o nic moc navíc oproti jiným standardním (dobře napsaným) souhrám dvojice detektivů v boji proti zločinu, exkurze do skotské natury a nátury představuje poklad, který je třeba si hýčkat. Po bravurní trilogii (Skála, Muž z ostrova Lewis a Šachové figurky) přichází další výlet do hlubin temné minulosti.

Ostrov Entry svým titulem již naznačuje, že se bude příběh odehrávat na fyzicky ohraničeném (omezeném) prostoru. A jak už to u Maye bývá s odkrýváním vraždy většinou přichází boj s vlastní minulostí. Obojí zde platí a určuje nejen náladu románu, ale pochopitelně i samotný děj. Nebyl by to Peter May, kdyby v expozici neotevřel detektivní žánr, aby následně strukturu vyprávění nezkomplikoval a z detektivky se stalo psychologické drama. I tentokrát se zde objevuje hrdina – detektiv, kterého více charakterizuje slůvko samotář nežli odznak na kabátu. A i tentokrát budeme mnohem více řešit vztahy mezi ním a postavami, než samotný zločin, který na začátku vyprávění stojí.

Prostředí, do kterých May své hrdiny zasazuje, hraje stejně tak důležitou roli, jako povahové rysy postav. Nálada počasí se buďto mění, nebo se ustálí na nevlídné náruči, v níž sice může být zajímavé chvíli pobýt (jste-li pouze čtenář), stejně tak se ale může právě krajina a počasí podepsat na vašich depresích či dokonce potřebě někomu ublížit. A tím, že je prostor ohraničený, minulost vás nemůže nedostihnout.

Ostrov Entry svými kvalitami bez uzardění navazuje na (zatím nejlepší) Skálu. Jestli bude May (a HOST s ním) pokračovat, máme se nač těšit. Jeho potemnělé duše zakryté do hávu detektivního thrilleru ze sebe totiž jen tak nedostanete.