Lucifer blog

Osobitý román, jenž donutí k přemýšlení

Ať už budete Lucifera a Markétku, nový román Kristýny Freiové, vnímat jako milostnou romanci, dobrodružnou cestu, fantasy, anebo jako něco mezi nebem a zemí, ani jedno nebude špatně.

Po románech Galilejec a Nesmrtelný hrabě jsme se dočkali dalšího volného pokračování nekonečné cesty hraběte de Saint-Germain, Laurenta de Angeloure. Bezmála čtyř set stránkový román Lucifer a Markétka lze číst jako samostatnou knihu, souvislosti s předchozími díly jsou zcela zřejmé. Laurent bude mít tentokrát navíc průvodce – a ne ledajakého! Samotný Lucifer, padlý anděl s poněkud děravými křídly, se stane Laurentovým přítelem, a možná i učitelem.

Hlavní hrdina putoval pod mnoha identitami po dálných zemích Orientu a po Evropě. Uběhlo už sto let od jeho zmrtvýchvstání, už nemá co dál poznat či pochopit a opouští své poslední působiště – Švédský královský dvůr. A přestože vypráví příběh sám, je spíše právě o jeho novém příteli, ať už jej budete nazývat jakkoliv. Nahlédnete do jeho duše, má-li nějakou, a zjistíte, že jeho vlastnosti se těm lidským hodně podobají. Vládne neotřelým humorem a vtípky, jimiž si cestu s Laurentem zpříjemňuje. Má však i temnější stránku, o kterou nebudete v žádném případě ochuzeni.

Píše se rok 1748 a Lauren de Angeloure, hrabě de Saint-Germain, se ocitá ve Frankfurtu nad Mohanem. Po boku mu stojí muž, který v mnohém připomíná Ďábla. Jmenuje se Lucifer. Jako nerozluční přátelé vstupují s elegancí sobě vlastní do víru zdejší společnosti. Laurent tentokrát jako Karl Johann Faust, filozof, učenec a alchymista. Něco vám to připomíná? Není to náhoda a od pravdy nejste daleko, blízko však také ne. Oba muži se seznámí s rodinou Goethových. Koho z nich okouzlí krásná a nevinná Markétka a koho svůdná Elizabeta, manželka císařského rady Johanna Caspara Goetha, a co z toho vznikne, se můžete prozatím jen dohadovat. Než však dospějete k rozuzlení hádanky, položíte si mnoho otázek a získáte stejně znepokojivých odpovědí.

Nejedná se o jednoduché čtení, ale román rozhodně skrývá vyšší poslání, ke kterému se vyplatí dočíst. V záplavě všech těch thrillerů a rádoby young adult fantasy ság, které se kolem nás v současné době vyskytují, zjevně vyčnívá. Kdybych jej měla přirovnat k některému z děl moderní literatury, musela bych dlouho hledat. Jediné, které mě napadá, je Kingova sedmidílná sága Temná věž. Jejich společnými jmenovali jsou spasení, sebepoznání, a možná i záchrana či pochopení světa jako takového.

Kristýna Freiová pracuje s existujícími historickými postavami (pečlivé rešerše jsou evidentní) a její pojetí hrdinů či antihrdinů je opravdu pozoruhodné. Nic nevyvrací ani nepotvrzuje, zato nabízí intenzivní podnět k zamyšlení. Její styl je vyzrálý, a přitom lehký a čtivý, příběh neobvyklý, napínavý a dobrodružný. Román Lucifer a Markétka je citlivý, místy humorný, ale i velmi romantický. Třešničkou na dortu je pak nečekaný závěr, který vás zcela jistě zasáhne. Zkrátka, osobitost Kristýny Freiové je už její značkou, a pokud jste ji ještě neokusili, tak správný čas je právě teď.

Lucifer blog 2

Mladá česká autorka Kristýna Freiová (1988), absolventka Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a Literární akademie Josefa Škvoreckého, své příběhy sama řadí do romantismu. Jakkoli však tento literární směr evokuje pocit, že se jedná o cosi starobylého, témata zůstávají nadčasová a v podání Kristýny Freiové pro čtenáře přijatelná. Nadto se zdá, jako by autorka věděla něco víc než my, a její díla se tak svým typickým spirituálním nádechem stávají pro čtenáře značně přitažlivými.

Hana Wielgusová