Soběstačný blog3

Nutnost vyrůst co nejdřív

Jedenáctiletý Štěpán si vroucně přeje co nejrychleji vyrůst a být soběstačný, postarat se o maminku, netrávit víkendy s tátou a jeho novou ženou. Soběstačný je výjimečný román Zuzany Dostálové román o dospívání a dospělosti, o samotě a samostatnosti.

Štěpánovi rodiče se rozvedli, on zůstal s maminkou. Ta je ale velmi nešťastná, hodně často si vaří čaj, co voní po rumových pralinkách, a neustále řeší, jak málo mají peněz. A Štěpán se bojí, že jí praskne žilka v hlavě a mohla by umřít, stejně jako babička. Tatínek si našel novou paní, nechal si narůst plnovous jako zálesák, nosí kostkovanou košili a kalhoty nad kotníky. Štěpán nedokáže pochopit, jak tátovi mohou chutnat všechny ty nemožné klíčky a čočka a tofu, když dříve baštil sedmkrát v týdnu maso a knedlíky. Byl normální, šťastný, a hlavně žil s nimi.

Štěpán touží po tom, aby jeho rodina byla zase kompletní a v pořádku. Ale zároveň moc dobře ví, že rodiče spolu již nikdy dohromady žít nebudou. Takže se snaží co nejvíce osamostatnit, naučit se všemu, co má správný chlap umět. Oporu nachází v dědečkovi, který s ním jedná přímočaře, nic neskrývá a učí ho různým dovednostem, aby se uměl postavit na vlastní, zatím ještě dětské a vratké, nohy. Jestli se to Štěpánovi všechno povede, již prozradí román Soběstačný.

Zuzana Dostálová se, dle jejích vlastních slov, inspirovala k napsání Soběstačného na základě rozhovoru otce se synem, jenž vyslechla v tramvaji. Čtenář sleduje Štěpánův příběh v období několika let. Při čtení zatajujete dech, co všechno se jednomu malému klukovi může přihodit. Autorka dokonale vystihla myšlenkové pochody, dětskou naivitu, se kterou hlavní hrdina sleduje dění ve vlastní rodině. Nechává ho prožít strasti, ale i první lásku a drobnou sexuální zkušenost.

Soběstačný se může beze studu zařadit mezi další podobné romány na složitá sociální témata a rozhodně zaujme ty, kteří žasli nad knihami Zmizet či Klub divných dětí od Petry Soukupové, nebo se rozčilovali nad Vranami Petry Dvořákové. Ke čtení však vřele doporučuji uvařit si horký čaj a nějaký hodně sladký zákusek na obalení nervů, až vám začne stoupat tlak nad nemožností Štěpánova otce a bezmocností jeho matky.

Helena Herynková