Nevítaný host je hozenou rukavicí kultovní detektivce Deset malých černoušků

Americká spisovatelka Shari Lapena pracovala jako právnička a učitelka angličtiny. Do světa literatury vstoupila thrillerem Manželé odvedle. Kniha nadchla čtenáře i literární kritiky a posbírala řada prestižních cen. Podobně úspěšný byl i druhý titul Někdo cizí v domě. Nyní je Lapena spisovatelkou z povolání. Aktuální novinku Nevítaný host vydalo nakladatelství Kalibr a autorce se v ní geniálním způsobem podařilo skloubit klasickou hádanku s temným psychologickým thrillerem.

Po přečtení anotace vás hned napadne, že Nevítaný host je hozenou rukavicí kultovní detektivce Deset malých černoušků od Královny detektivek Agathy Christie. Lapena využila nápadu skupinky lidí, kteří jsou odříznutí od světa a strachy bez sebe, protože se v jejich bezprostředním okolí pohybuje vrah. Ačkoliv se příběh odehrává v dnešní Americe, máte pocit, že jste se vrátili o sto let nazpátek a ocitli se v nevinně působící anglické vísce. Ostatně, přesně takhle má působit hotel, ve kterém se aktéři příběhu sešli.

Selanka se brzy promění v nefalšovaný horor a je otázka, která z autorek dokázala vytvořit děsivější atmosféru. Lapena zneužívá vaše očekávání, hraje si s vámi jako kočka s myší a je docela možné, že Deset malých černoušků jí slouží jako jedna obrovská falešná stopa. Na rozdíl od své předchůdkyně si vyhrála s charakteristikami svých postav. Důkladně je propracovala a vy budete mít už od počátku pocit, že všechny důvěrně znáte. Protože jsme v thrilleru, tak je jasné, že každý něco skrývá a že se tu nenajde ani jedna postava, která by byla stoprocentně upřímná.

Nevítaný host je promyšlená detektivka i dechberoucí thriller. Příběh volá po filmovém zpracování a umím si představit, že podle knihy vznikne drsný horor. Zároveň s tím tu ale nechybí ani jízlivý a černý humor s jistou dávkou škodolibosti. Lapena má smysl pro ironii, pro sebeironii a nebojí se shodit sama sebe i žánr detektivky. Odvážně tu zmiňuje knihy Agathy Christie, jako by vás vyzývala, abyste s nimi porovnali jejího Nevítaného hosta. Nechci vám nic podsouvat ani vás ovlivňovat, proto řeknu jen, že Shari Lapena je velice chytrá dáma, která moc dobře ví, proč kupujeme detektivky a proč je potom po nocích hltáme.

Protože autorka zná pravidla žánru, naservírovala čtenářům všechna vodítka k řešení. Stejně vám to ale nebude nic platné. Poschovávala je po celém textu, ale vy budete tak vystrašení, že nějaká dedukce bude to poslední, nač budete myslet. Místo toho budete trnout hrůzou, abyste se neocitli v podobné noční můře jako ti, které svedla dohromady náhoda. Prostě a jednoduše, Shari Lapena vytvořila cosi, co vám nedovolí ani na chvíli vydechnout.

Nadšení budou všichni milovníci napětí. A ti, kteří Deset malých černoušků zbožňují pro jejich pochmurnou atmosféru, ocení, jakým způsobem Shari Lipena téma zpracovala v době plné moderních vymožeností. Ona vás přesvědčí o tom, že je možné zůstat v naprosté izolaci někde, kde se pohybuje nelítostný vrah.

Máte-li rádi chytré detektivky plné zamotaných zápletek, rozhodně si tuto novinku nenechte ujít. Pokud se ale chystáte na dovolenou do osamělého hotýlku na konci světa, raději čtení o nějaký ten týden odložte. Jinak by mohlo utrpět vaše duševní zdraví.

Veronika Černucká