Nepředvídatelně předvídatelná budoucnost Evropy

George Friedman je významný politolog a konzultant mnohých nadnárodních firem, ale i vlád. Možná navzdory svým obchodním zájmům již dlouho obohacuje veřejnou diskuzi svými kritickými pohledy na politickou situaci a možný vývoj světa. Tuto snahu prozatím završuje právě v knize Ohrožená Evropa, čtivě podaném, neakademicky psaném, ovšem fakty neprůstřelně podloženém bestselleru.

Kniha samotná začíná nečekaně osobním vylíčením autorova útěku z komunismem sužovaného Maďarska. Odhalování vlastních předsudků knize svědčí, protože si nehraje na naprosto nestrannou, a tím se stává uvěřitelnější.

Historickou cestu evropského kontinentu, jenž byl kolébkou naší civilizace, máme možnost sledovat od pádu Cařihradu, přes návrat k lidskosti renesance a vládu rozumu osvícenství, až k hrůzám a napětí 20. století. Právě zde se nachází pro filosofičtěji naladěné čtenáře největší klenot celé knihy – rozklíčování souboru hodnot, který se odráží jak v evropské integraci, tak v dnešních „flashpoints“, z nichž pramení název knihy v anglickém originále. Tyto flashpoints, neboli ohniska konfliktů, se pouze přesouvají, ať už v rámci jednotlivých národů, nebo v kontextu celého evropského kontinentu. Ovšem autor se neomezuje jen na aplikaci jednoho měřítka na všechny subjekty. Nejzajímavější částí z politologicko-sociologického hlediska je rozhodně důkladný až psychologický rozbor dvou největších hráčů na hřišti starého kontinentu – Německa a Ruska, u kterých je popsána známá snaha projektovat své vnitřní konflikty vůči vnějšímu prostředí.

Samotné gró knihy, část předvídající budoucnost Evropy, se může zdát na první čtení poněkud pesimistická. Ale zde je nutno podotknout, že se autor spíše snaží kritickou analýzou upozornit na nedostatky evropských struktur, než vyjadřovat odpor k nim jako takovým, ale to již nechám na posouzení čtenářům, jimž bych knihu zcela jistě doporučil.

Hodnocení: 92 %

Autor: Štěpán Košan