Nebuďte pilní. Buďte Doppler.

Doppler měl úspěšnou práci, věrnou ženu a dvě děti. Nic mu nechybělo, žil prostě tak, jak většina lidí žije. Jednou ale při jízdě na kole spadne v lese. Je zraněný a leží. A přemýšlí. Přemýšlí o svém životě, svém poslání, svých touhách. A pak si najednou uvědomí, že život, který dosud žil, ho nenaplňuje, hnusí se mu. Sbalí si proto stan, pár věcí a zanechává svou ženu a děti doma. Doppler odchází žít do lesa.

Erlend Loe je norský spisovatel, který je mezi čtenáři známý například díky knize Naivní.Super. Doppler je první díl humorné trilogie o hledání smyslu života, životních hodnot a o tom, kam by se člověk měl ubírat. Má být pilný nebo si prostě má jít kam chce, volně dýchat, svobodně se rozhodovat? Hlavní postava Doppler se tohle snaží zjistit, protože je nejen znechucený sám sebou, ale i lidmi. Vlastně díky svému pádu zjistil, že lidi ani nemá moc rád, nezajímá ho jejich názory a chce být prostě volný.

Doppler je až neskutečně čtivá a vtipná kniha. Chvílemi absurdní, chvílemi až šílený příběh vypráví příběh muže, kterému tak trochu přeskočilo. Aspoň se to na první pohled zdá. Kdo by v dnešní době šel radši bydlet do lesa? A komu je milejší společnost losího mláděte než ta lidská? Ano, Doppler si najde kamaráda v podobě losa a pojmenuje ho Bongo. Jejich drobné i větší příhody vás pak budou bavit na každé stránce. Kniha je tak dobrá nejen tím, že se dobře čte, ale hlavně proto, že vzbuzuje čtenářovu pozornost. Nikdy totiž nevíte, co se v další části knihy stane. A to je lákavé, to vás pohání číst dál a dál, aby jste se mohli víc a víc smát.

Humor ale není jedinou předností knihy. Jsou to i témata, která autor v knize rozehrál. Témata, která vás donutí přemýšlet nejen nad samotným Dopplerem, ale i nad svým vlastním životem. Stereotyp, pohodlí, každodenní povinnosti, nutnost obklopovat se materiálními věcmi, znuděnost. Kam zmizela touha plnit si sny, překonávat své možnosti, hledání něčeho víc. Kam zmizela lidská touha po štěstí? Lidé prostě dělají to, co se od nich očekává. Jsou pilní a předvídatelní. Snáze se nechávají ovlivnit svým okolím. A to je to, na co autor poukazuje, nad čím by jsme měli přemýšlet a zkusit se i zamyslet nad tím, zda to nemůžeme změnit. Najít si tu správnou životní cestu.

Když se řekne severská literatura, často si vybavíme mrazivé detektivky nebo thrillery. Doppler je něco naprosto jiného. Je to svěží a humorný příběh, který vás chytne za srdce a to jak svou absurditou, tak především díky Dopplerovi samotnému. Jeho nadšení pro věc, vtipné peripetie a odhodlání jít si za svým, ať to stojí, co to stojí. A jeho příběh by vám rozhodně neměl uniknout.

Autorka: Tereza Vršková