Návrat nevděčného nerda do země kouzel

Druhý díl Mágů začíná pár let po tom, co skončila jednička – okolnostmi zničený Quentin se rozhodl spolu s Eliotem, Jane a Julií, svou dávnou láskou, zamířit do magické Filorie, ačkoli jim v předchozím dílu ukázala ne právě přívětivou tvář. Teď jsou jednotliví členové čtveřice vládci magické říše – ale v duchu prvního dílu to stále nestačí. Quentin je totiž zase ten otravný a nesnesitelný nerd, který se megalomansky žene za něčím lepším, ačkoli ve skutečnosti se má skvěle. Tahle jeho kompulzivní touha ho nakonec přivede k dobrodružství, které ho vykopne z Filorie do reálného světa – a zdá se, že definitivně.

Hlavní klad i zápor knihy tak zůstává – hrdina je pořád stejný nevděčný spratek a nikdo se to nesnaží nijak zkrášlovat. Pokud jste si jedničku zamilovali, dostane vás i druhý díl, zvlášť temné finále, o kterém se kvůli wow momentu nedá prozradit vůbec nic.

Grossman i tentokrát přihodil Quentinovi do cesty dámskou souputnici – pamatujete na Julii? Naučila se magii svépomocí, nejen mimo brakebillskou školu, ale tak nějak celkově mimo systém. Kdo si ale s magií zahrává, většinou na to dojede – a po jednom nevydařeném rituálu Julie skončí s pěkně pocuchanou psychikou. To vše se dozvídáme jen na pozadí Quentinova putování, Grossman totiž dějovou linku propletl právě s příběhem dokreslujícím Juliin osud v době Mágů.

Ačkoli jde o druhý díl, které bývají obecně nejslabší (třetí díl je už dávno napsán a snad se ho brzy dočkáme), tohle není ten případ. Všechno perfektně funguje. Autor dokázal, že v první knize svou imaginaci zdaleka nevystřílel. Na každé druhé stránce vás překvapí novými fakty o magii i zajímavými udělátky a postavami. Kromě toho na vás čas od času mrknou známé postavy z jedničky a tohle mávnutí pečlivému čtenáři vždycky udělá radost.

Svými spisovatelskými dovednostmi si nás Grossman rozmlsal, ale jazyk Krále čaroděje je stejně vypiplaný, jak jsme zvyklí, a nezmizel ani ironický tón samotného vypravěče. Mágové vás opět okouzlí svou ušpiněnou reálností, která je tak zručně promísena s košatým světem fantazie, že jedno od druhého nelze oddělit.

Pokud se vám líbila jednička, neváhejte a pusťte se do čtení. Budete si připadat jako doma – ale pořád je co nového objevovat. Kouzelná temná atmosféra si vás znovu omotá kolem prstu.

Autorka: Kateřina Stupková