Mimo dosah nebo beze stopy?

A tak začal konečně chápat, že byl stejný jako oni. Vlastně se vůbec nijak nelišil od bezejmenných lidí bez tváře, kteří se stanou oběťmi útoků, které naplánoval.

Charlie Davis je americký novinář, který miluje dobrodružství stejně jako jeho manželka Julie. Poslední pracovní výlet do divokého Uzbekistánu absolvoval před šesti lety a mohl při něm přijít o ženu, dítě i vlastní život. S Julií se po tomto zážitku rozhodli usadit, opustili Uzbekistán i ideály, za které bojovali, tamní známé a kamarády včetně Ališera Byka, pořídili si místo toho dům v Los Angeles, dvě roztomilé děti a začali se tvářit jako spokojená rodina. Pokud ale máte v krvi akční náboj a žili jste hlavně díky adrenalinu, není manželství, život na předměstí a každodenní rutina tak trochu nuda? Charlie se dočká ledové sprchy, když zjistí, že jeho žena si přece jen nějaké to dobrodružství dopřávala. Aby se jí zeptal, do čeho a s kým se zapletla, musel by ji napřed najít. Zůstal po ní ale jen slib, že mu “za pět minut” zavolá, opuštěné děti v autě a pohozený Kačer Donald na benzínové stanici. Charlie díky různým indiciím a vlastní intuici vytuší, že má svou ženu hledat v Uzbekistánu. Dostává tak novou možnost navázat zpět ztracené kontakty a napravit to, co nechal od minulé návštěvy nedokončené. Jenže Julie nebyla jediná, která něco skrývala.

Poslední dobou mám ve zvyku zkoumat, jestli je kniha inspirována skutečnou událostí, nebo je vše jen autorova fikce. Ani tentokrát jsem neodolala a zkusila, co zjistím o pohnutých osudech Báburova náměstí v uzbeckém městě Andižan. Až mě zamrazilo, když jsem si uvědomila, že syrový popis událostí v knize je pravdivý. 13. května 2005 bylo toto místo svědkem povstání lidu za práva a svobody a lepší sociální i hospodářské podmínky, které ale přerostlo v největší vládou nařízené krveprolití 21. století, tzv. “andižanský masakr”. Uzbecké zdroje uvádí, že událost měla na svědomí 187 mrtvých (islámských extrémistů a teroristů), podle údajů OBSE se jednalo spíše o stovky až tisíce osob (včetně žen a dětí beze zbraní).

Dnes si vezmeme něco zpět. Dnes z tohohle malého města spustíme něco, co zasáhne ty takzvané velké národy, takzvané mocnosti.

Své čtenáře si kniha rozhodně najde mezi těmi, kteří sáhnou např. po Nočním pádu od Nelsona DeMilleho. I když není tak detailně propracovaná, má nápad a zajímavé téma, navíc vtáhne do děje od první stránky. Příběh, který je místy až thrillerem, však narušuje sladká romantika. Při čtení jsem někdy zaváhala, jestli bylo záměrem napsat napínavý román, nebo čtení pro ženy. Rozhodně ale nenarazíte na rozvleklé pasáže. Konec nabírá takový spád, že nebudete chtít knihu odložit, dokud se nedostanete na poslední stránku. Zároveň je právě tato část nejvíc přitažená za vlasy a vykresluje Charlieho jako dokonalého stratéga a ocelového bojovníka, který se nebojí postavit nejlepším vojákům. U mě si proto kniha vysloužila nějaký ten mínusový bod.

Celý tým veteránů ruských tajných sil proti jednomu novináři. A ten pisálek je všechny postřílel…

Eto muž. On odnoj.

Autorka: Alena Bouchalová