Mezi dvěma světy

Marian Sutrová je napůl Francouzka, napůl Angličanka, která vyrostla v bezpečí švýcarské Ženevy. V pouhých devatenácti letech je členkou Ženevských ženských leteckých sborů, odhodlána alespoň touto cestou bojovat za obě své země. Náhle se jí však naskytne možnost mnohem větší, ale zároveň také mnohem nebezpečnější.

Díky svému mládí, relativní nezávislosti, a především dokonalé znalosti angličtiny i francouzštiny, je vybrána pro speciální operaci. Po náročném výcviku je zařazena do skupiny, vysílané pomoci odboji v Paříži. Zároveň s tím dostane za úkol přemluvit k opuštění okupované Francie významného fyzika. Jaké je však její překvapení, když zjistí, že oním mužem je Clément, Marianina první láska a dávný přítel jejího bratra? Smyčky válečné vřavy se utahují, Marian je vystavena mnohým nebezpečím. A navíc mladá, pohledná a proklatě chytrá špionka začíná být trnem v oku nacistickým nepřátelům.

Britský zoolog a spisovatel Simon Mawer, jehož český čtenář zná například díky ceněnému románu Skleněný pokoj, se opět pustil do svého oblíbeného období 2. světové války a stvořil další hrdinku. Nutno přiznat, že tím autor prokázal notnou odvahu, protože na literárním nebi nedefiluje velké množství špionážních románů s ženskou hlavní hrdinkou. Zda se mu to povedlo úspěšně, to už je na každém čtenáři, v případě audioknihy posluchači.

Dívka, která spadla z nebe je pro mě tak trochu rozkročena mezi dva světy. Marian, žena patřící dvěma národům, na prahu dospělosti, leč toužící po všech dospělých zážitcích. Dívka, která nespadla z višně a moc dobře ví, že při plnění svých úkolů by mohla zemřít. Přesto se však neohroženě a snad i s nadšením vrhá do nebezpečí. K tomu ale prahne po porozumění a lásce, která není ve válce snadno k dostání. Přesto však tohle všechno, ve spojení s elektrizujícím prostředím a napětím vonící dobou, dělá z Mawerova příběhu lákavé sousto. Musím přiznat, že pro mě v podobě audioknihy sousto mnohem stravitelnější.

Jelikož je Marian hlavní devizou a vypravěčkou knihy, je moc dobře, že vydavatelství OneHotBook vyzvalo k načtení ženu. Lucie Pernetová, herečka mimo jiné Městských divadel pražských, vyniká přívětivým vystupováním a laskavým hlasem, díky nimž si její Marian snadno oblíbíte a necháte se něžně unášet na křídlech napínavého příběhu.

Pernetová dala svým přednesem špionážnímu románu jeden rozměr navíc. Nechává posluchače uvěřit, že takové osudy jsou skutečné možné, že někdy opravdu mohla existovat dívka, která by se bez bázně vrhla do smrtelného nebezpečí, aniž by věděla, co ji na konci cesty čeká. Zážitek z poslechu umocňuje něžný hudební doprovod, evokující zlaté časy a odpočinek ve stínu pařížských kaváren.

Autorka: Helena Herynková