Mari Jungstedtová: Neviditelný

Na tuto knihu si můžete udělat předobjednávku v našem internetovém obchodě

Mari Jungstedtová je ve své rodné zemi známou a populární autorkou, my – čeští čtenáři – se s její knihou setkáváme poprvé. Narodila se v roce 1962 a než napsala svůj první román (v roce 2003 – jedná se právě o knihu Neviditelný), živila se jako novinářka a moderátorka (žurnalistiku ostatně i studovala). V současnosti se plně věnuje literatuře, kriminálních románů napsala už devět a plánuje další. Bývá nazývána „královnou švédské literatury“ – po celém světě se už prodalo kolem tří milionů výtisků, v 15 jazycích.

První, co vás zaujme, je úsporný styl vyprávění. Neviditelný je rozsahem zhruba poloviční oproti knihám například Joa Nesbøho nebo třetinová v porovnání s Číňanem Henninga Mankella, ke kterému je její styl občas přirovnáván. Jungstedtová neplýtvá slovy, a nepotřebuje pět stránek, aby popsala místo, situaci a scénu knihy. Její kniha je definicí čistého krimi příběhu, bez jakýchkoliv přesahů jinam. V recenzích bývá připomínána Agatha Christie. To je určitě hodně silné přirovnání, ale ne nepatřičné. Jungstedtová umí příběh podat stručně a efektně, jak bylo zvykem v době klasické anglické detektivky

Slabším místem jsou dialogy, které „šustí papírem“. Při vědomí, že se jedná o její literární debut to je slabina, kterou můžeme knížce rádi odpustit. Protože vše ostatní je takové, jaké čekáme. Napínavé, tajemné, čtivé a děsivé. Mari Jungstedtová v líčení některých detailů vraždy zvedla hozenou rukavici a vyrovná se tak podobným pasážím z pozdějších knih právě Joa Nesbøho, který své čtenáře rozhodně nešetří.

Na ostrově Gotland se odehrává kniha, díky které stále ještě můžeme vědět, že severská literární scéna má hodně co nabídnout.