Malý průvodce velkým vinařským světem

„Víno doprovází naši civilizaci již tisíce let“ zazní na začátku knihy Jiřího Kolečka, odborníka, který se věnuje enologické problematice již několik let. Jeho kniha Doušek vína začíná krátkým výletem do historie vína. Čtenář se dozvídá o počátcích vinařství u nás, jakou cestou se k nám dostaly první keře vinné révy, jak se dařilo vínu za vlády Karla IV. či Rudolfa II. a jak to s vínem bylo po bitvě na Bílé hoře. Po krátkých vinných toulkách napříč tisíciletími se autor vrací do současnosti a zaměřuje se na vývoj vinařství v posledních dvaceti letech.

Kniha je rozdělena do několika částí. V první autor představuje nerozšířenější odrůdy bílých a červených vín nás. Představuje také vína růžová, ledová, šumivá či populární burčák. A zamýšlí se nad zásadní otázkou, zda víno do nerezu či akátového sudu. V další části vysvětluje význam pojmů na etiketách vín, z jakých sklenic víno vychutnávat a jak se správně degustuje. Po přečtení se již nebudete muset bát pustit se ve společnosti do tohoto rituálu, v knize najdete popis krok po kroku. Užitečné informace přináší kapitoly o skladování vína a kvalitě vín ze supermarketů či stáčených sudových.

Další dvě části jsou putováním po významných českých, moravských i světových vinařstvích. Autor je jednotlivě představuje a u každého doporučuje víno z jejich produkce. V našich luzích a hájích se podíváme do Znovína, Valtic, Znojma nebo mé milované Kutné Hory. Za hranice se vydáme na Slovensko, do slunné Itálie, Francie či Jižní Ameriky.

Knihu, která je doplněna množstvím fotografií, uzavírá vinařský slovníček pojmů používaných mezi vinaři i běžnými konzumenty vína.

Upozornění na závěr. Čtení knihy ve vás pravděpodobně, stejně jako ve mně, podnítí chuť na doušek dobrého vína. Ale to je vlastně dobře, neb se osobně přikláním k názoru, že víno v rozumném množství je tělu, mysli a zdraví prospěšné. Tedy na zdraví a mnoho hezkých vinařských zážitků.

Autor: Petr Šašek