Magie ptačího zpěvu

Kniha se odehrává ve světě poničeném válkami, s uzavřenými městy a spoustou nenávisti. Na první pohled tedy jasná dystopie nebo antiutopie, chcete-li postaru. Mnohem víc je to ale příběh o kouzelném světě, kde magie funguje trochu jako elektřina. Příběh o světě, kde existuje spousta zajímavých udělátek, jako jsou bzučilky, kráčedla nebo zpívající papíroví ptáčci. Příběh někde mezi Akumulátorem a Pullmanovým Zlatým kompasem (který autorka ostatně zmiňuje i v poděkování) s přídechem Krásky a zvířete.

Hlavní hrdinka Linda Ainsleyová (v originále se jmenuje Lark, tedy skřivan) nikdy neviděla opravdové nebe. Žije totiž ve městě za zdí. V posledním městě, které zbylo po magické válce. Čeká, až ji předvolají ke kouzlobraní, což je v jejím světě takový rituál dospělosti, řekněme maturita. Po jeho absolvování se konečně bude moci věnovat tomu, k čemu byla předurčena. Stane se kolečkem v soukolí. Ani ve snu by ji nenapadlo, že by zrovna ona měla napájet celé město svou energií. Chce-li se tomu vyhnout, nezbývá jí než uprchnout do divočiny, kde přežít má být nemožné. Musí se prát o holý život, odhalí spoustu lží a skrytých pravd a setká se s osudovými lidmi, nebo aspoň s takovými, kteří se tak tváří. Zdá se, že Linda je vyvolená, a musí s tím odpovídajícím způsobem naložit.

Oficiální trailer:

Meagan Spoonerová si libuje v popisech, což může mnohé čtenáře rozčilovat a nudit. Příběh má potenciál být strhujícím, ale líčení magického prostředí ho trochu brzdí. Navíc zkraje knihy není příliš přímých řečí, které by pomáhaly posunout děj. Je však znát, že autorka má všechno promyšleno do sebemenšího detailu, pojetí magie coby pohonného materiálu činí knížku výjimečnou. A tím vás strhne, protože nic podobného jste nejspíš ještě nečetli. Tenhle dystopický režim je klasicky uzavřený sám do sebe, ale využívá svoje občany jako zdroj energie, která je nedostatkovým zbožím. Z jejich síly a magie vlastně žije a doslova staví ochranný štít, jenž má „chránit před vším zlem venku“. Jak už to tak u dystopií bývá, jde o plánovanou trilogii, jejíž druhý díl by měl v USA vyjít letos v říjnu a bude se jmenovat Shadowlark. Ptačí zpěv lze tedy brát jako úvod, rozmáchlé nadechnutí k tomu, co se bude dít dál. Na posledních pár stránkách se toho totiž semele docela dost…

Ptačí zpěv se bude líbit všem nadšeným čtenářům dystopií, které už klasické náměty opisující od Hunger Games nebo Divergence nudí. Tenhle příběh má sice podobný rámec, ale zároveň je poměrně chytrým způsobem dost jiný. A pokud tajně toužíte po světě, co bude maličko připomínat Harryho Pottera, byť jen ze sentimentu, tahle knížka je pro vás to pravé!  Jste-li spíše fanoušci jiného žánru, Meagan Spoonerová začala vedle Ptačího zpěvu psát nový, tentokrát sci-fi příběh These Broken Stars, který Beth Revisová, autorka jiné vesmírné trilogie, označila za „absolutně brilantní“. V originále má vyjít v prosinci.

Hodnocení: 75 %

Autorka: Tereza Pecková