Letní dobrodružství v Evropě s Girl Online

Když Zoella vydala svou první knihu, její prodeje vyletěly do vesmíru a fanouškům vlastně nevadilo ani to, že ji nenapsala tak úplně sama. Girl Online na turné má být jakýmsi reparátem a v určitém ohledu také vlastně Zoellinou prvotinou. A už z prvních stránek je jasné, že se druhý pokus povedl. Knížka je upřímnější, opravdovější a pravidelní diváci Zoeiných videí svou oblíbenou youtube celebritu rozhodně v jazyku knihy poznají. Druhý díl „série“ je opět ideálním letním čtením, které zhltnete za jedno odpoledne u vody a rozhodně jím nepohrdne ani ten – či spíše ta, abychom byli upřímní – kdo knihu moc často do ruky nevezme. A to se počítá.

Girl Online na turné navazuje tam, kde první díl skončil – britská blogerka Penny chodí se začínající rockovou hvězdou Noahem a tak nějak společně zvládají vztah na dálku. Kromě toho Penny přestala po incidentu z prvního dílu psát na svůj blog a příspěvky si teď střádá spíš tak nějak do šuplíku – stejně jako všechno ostatní, co vytvoří, včetně povedených fotografických projektů. Penny zastihneme právě v okamžiku, kdy se chystá na prázdniny – a to ne ledajaké. Má je totiž strávit se svým milovaným Noahem a jeho skupinou na turné po celé Evropě, což zní prostě pohádkově.

Ale jak se dá odhadnout, zase taková pohádka to není. A ukáže se, že všechno budou komplikovat nejen Pennyiny záchvaty úzkosti, ale také skutečnost, že ne všichni jsou z její přítomnosti na turné nadšení a že na ni možná Noah nebude mít tolik času, jak se zdálo.

Girl Online na turné je v ledasčem knihou hodně podobnou prvnímu dílu – pořád je stejně sladká a načechraná, plná emocí a dokonalých postav s dokonalými životy, od Pennyiných milujících a ochotných rodičů, kteří umí vytvořit perfektní domov, přes jejího homosexuálního kamaráda Elliota, který konečně (v šestnácti) také našel lásku svého života až po Noaha, rockera tělem i duší, který se kvůli své přítelkyni nedotkne ani kapky alkoholu a dá jí maximálně pusu na čelo. Ale kromě toho je také mnohem upřímnější a opravdovější a tam, kde první díl sotva lehce zaškrábal po povrchu problémů, se přece jen pouští o něco hlouběji. A tak se čtenářovi dostává poměrně zajímavého zamyšlení nad dospíváním či odpuštěním i obecných pravd o tom, že člověk by měl dělat to, co ho baví a naplňuje, a že žít v něčím stínu dlouhodobě nejde. Jako by Zoella konečně našla svůj hlas a ujasnila si, co vlastně chce čtenářům předat. A ačkoli je její příběh pořád nalakovaný narůžovo a posypaný třpytkami, občas se svrchní vrstva barvy oloupe a ven vykoukne příjemně všední a černobílý život, ve kterém lze jasně číst autorčiny vlastní zkušenosti.

Ano, tam venku je spousta mnohem propracovanějších románů a novelek pro mladé dospělé a teenagery všeho druhu. Přesto není důvod Girl Online na turné zatracovat. Na rukopisu je znát práce editorky, a tak se kniha příjemně rychle čte a díky velké dávce autorského hlasu příjemně ubíhá. Pokud si chcete odpočinout a spravit si náladu něčím lehoučkým a nekomplikovaným, ale zároveň si nechcete klepat na čelo po každé druhé větě, Girl Online na turné je tu pro vás. Navíc je opravdu ideálním kouskem pro youtube nadšence, které by snad kniha oblíbené modly mohla i přivést ke čtení. A proti tomu se nedá říci vůbec nic.

Hodnocení: 70 %

Autorka: Katka Stupková