8576a206

Langdon se pouští po stopách moderní technologie!

Roberta Langdona všichni známe jako symbolologa, který má historii v malíčku. Jediné spojení s moderními technologiemi je prastarý mobilní telefon, za který by se nemusel stydět nejeden senior (bez urážky) a typické hodinky s Mickey Mousem, které ho provázejí na všech cestách. Proto je pozvánka futuristy a miliardáře Edmonda Kirsche, aby se zúčastnil jeho ultramoderní prezentace trochu překvapivá. Co tam bude dělat vždyť tohle není zrovna jeho parketa… Přitom ale sehraje velmi důležitou roli (překvapivě).

Po naprosto ohromujícím začátku, kdy klesne brada i naprostým bezvěrcům, se však nečekaně a s naprosto devastujícím účinkem Kirschova prezentace přeruší a jeho velký objev dvou zásadních lidských otázek tak zůstane někde v útrobách jedniček a nul. A je jen na Robertovi a Ambře Vidalové (ano, je tam žena), aby pomohli velkému objevu na veřejnost. Otázkou však je, kdo za tím stojí, protože potrefených hus je víc, než se v první chvíli zdá. Co mohl Kirsch najít tak závratného? A podaří se Langdonovi a jeho významné společnici dokončit jeho cestu na světlo?

Příběhy s Robertem Langdonem mají vždy spoustu společného. Historická zápletka, spousta zajímavých symbolů a faktů, která obohatí čtenáře, krásná žena jako asistentka velkých zjištění a parťačka při boji o život (to by jinak nebylo ono). Takže když otevřete Počátek, moc velkou senzaci nečekáte. Jenomže to je prostě omyl.

Jestli jste skalním čtenářem Dana Browna, pak víte, že má i jinou polohu. Vždy píše thrillery, ale kromě této série se hodně zabývá právě moderními technologiemi. V Počátku se tak snoubí obě jeho polohy. A rozhodně jde o velmi dobrý tah.

Hlavní postava je sice trochu uměle vhozena do prostředí ultramoderních technologií, které i nám přijdou trochu jako sci-fi (a to jsme už Facebook dávno objevili). A je tak trochu upozaděna pověstná langdonovská pátračka od symbolu k symbolu. Stejně tak chybí chaotické běhání po všech možných památkách s obšírnou přednáškou o historii, i když i pár takových okamžiků kniha rozhodně má. S příběhem jako takovým ale mnoho společného nemají, protože nejsou důležité.

Zápletka je nicméně opravdu chytlavá, a i když se ani na sté stránce nedozvíte to podstatné, čtivost a napětí se příběhu upřít nedá. Kniha nabízí spustu vodítek, která čtenáře vedou různými směry. I když se „nepřítel“ jeví jako jistý hned na začátku. Poloh má kniha rozhodně víc. Stejně tak kliček, které jemně nadhazují různá témata. Pro tentokrát ale může oslovit ještě větší množinu čtenářů, protože dost často poukazuje na věci, kterými se běžně obklopujeme nebo jsme o nic slyšeli v televizi. Navíc pootevírá oponu fyziky a kosmologie, což jsou obory, ke kterým přece jen všichni netíhnou.

Přesto si troufám říct, že po Šifře mistra Leonarda je Počátek bezkonkurenčně senzační příběh, který stojí za přečtení (a následné zamyšlení). Ač je mi fyzika a kosmologie blízká pouze ze seriálu Teorie velkého třesku, momentálně jsem největší fanda. Kontroverze a bourání stereotypu, jemný humor i emoce a především mistrně zkombinovaná fakta, která prostě zapadají. Víc si není co přát (snad jen mít podobně skvělý nápad a sepsat vlastní knihu).

Autorka: Tereza Bártová