Kreslený Allen je jako droga

Během osmi let a v takřka pěti stovce novinových vydáních vycházely stripy Stuarta Hampla, jehož um se zakotvil v bezedné studni myšlení slavného Woodyho Allena. Podrobnou historií stripu ověnčenou podstatnými informacemi o míře a podobě spolupráce Hampla a Allena, si můžete přečíst na prvních stranách souborného vydání V kůži Woodyho Allena. Povídání zajímavé, přesto jaksi brzdící před velkým výkopem. Víte, ono totiž stačí jen letmo nahlédnout do útrob poměrně mohutného svazku stripů a chce se vám přes Google Earth vyhledat opuštěné místo, kam byste mohli tak na dva dny zalézt a intenzivně procvičit bránici. Samozřejmě, je-li humor Woodyho Allena po vaší chuti. Protože pokud ne, pak… pak se s vámi nebavím!

„Myslím, že moje matka mě neměla ráda. Když jsem byl malý, každý večer mě uložila do postýlky, dala mi pusu na dobrou noc… a na víčka mi položila penízek.“

V letech, kdy strip vycházel (1976-1984) byl už Allen v hledáčku kritiků i široké veřejnosti, dokázal, že umí humorem zpochybnit i ikony, vysmát se intelektuálnímu snobismu a současně jej využít ve svůj prospěch. Že si rád na paškál bere psychoanalýzu, stejně jako literární klasiku a klišé (pseudo)umění a rozumy (pseudo)věd. A že jej fascinují ženy a pravděpodobně s nimi má nějaký problém. A ano, toto všechno najdete i ve stripech, v jejichž několika málo okýnkách směšná figurka Woodyho Allena prochází světem, komentuje jej, nahlas i potichu.

Kresba nese všechny pozitivní rysy novinářské karikatury, v případě Allena jako by však mnohem více byla jeho reálnou kopií, vždyť Allen i ve své živé podobě vzbuzuje úsměv a autor vtip tvoří mnohdy právě na nepatřičnosti své osoby v prostoru, v jakém se pohybuje. Stripy se však od filmů liší v nevybarvenosti, netíží je další obrazy, mají gag očištěný na samotné jádro, čímž nádherně vyzní absurdnost a „suchost“ Allenova humoru.

„Dvě nejdůležitější věci na světě jsou sex a smrt. A pochopitelně při mém štěstí trvá navždy ta horší z nich.“

Sympatické je, že kolekce nedodržuje chronologii, pro stripy není vůbec podstatné datum, určující, ve kterém strip vznikl, ale téma a typ humoru. I proto kniha V kůži Woodyho Allena má sedm tematických částí. Každá z nich se od druhé v něčem liší, někdy stripy rozehrávají malé konflikty, zatahují do slov dialogy více postav, jindy staví svou sílu jen na vnitřní bublině hlavního hrdiny, který se nad světem zamýšlí, podivuje se mu, nebo se snaží zformulovat nějaké konkrétní stanovisko a definici.

Publikace má jednu velkou nevýhodu. Může ve vás probudit závislost. Buďto se ovládnete a budete si dělat radost den co den jedním, dvěma stripy, nebo to přeženete a očekávejte absťák.

A jestli máte rádi humor Woodyho Allena, pak si tuhle knihu nedáte na noční stolek, ale pod polštář…