Kdo drží ruku na kolébce…

Jak se asi cítí člověk, který ví, že se jej někdo chystá zabít? Na tuto otázku zná doktor Delaware odpověď až příliš dobře. Když se jakožto renomovaný psycholog ujímal komplikovaného případu svěření dítěte do péče, netušil, že se zanedlouho ocitne ve společnosti ženy, která s rukou významně položenou na své kabelce prohlásí: “Nezastřelím vás, doktore Delaware. I když bych měla.” Ta žena bude o několik dní později nalezena mrtvá a doktor Delaware se ocitne ve víru událostí, které budou zahrnovat nejen několik vražd, ale i spiknutí a únos dítěte…

Jonathan Kellerman není ve světě psychologických thrillerů žádným nováčkem. Autor, jenž mimo jiné pracoval čtyři roky jako dětský psycholog, se pravidelně objevuje v žebříčku nejprodávanějších knih. Zabiják je dalším z titulů, ve kterých se objevuje postava Alexe Delawara. Kellermanovo alter ego pracuje jako psycholog, ovšem krom toho občas vypomáhá policii s řešením obzvláště ošklivých vražd. To je samo o sobě živná půda pro brilantní román. Jaký tedy Zabiják ve skutečnosti je?

Chytlavý. První věta upoutá vaši pozornost, přinutí vás zbystřit, vzbudí zvědavost. Žena, která zcela chladnokrevně vyhrožuje smrtí a poté odkráčí, jako by podobnou větu pronášela dnes a denně? Jak bude něco takového pokračovat? Kladné body Zabijákovi přidává i fakt, že je celý vyprávěn z pohledu doktora Delawara: čtenáři tak není předkládána jakási univerzální pravda, ale velmi subjektivní názor na věc, což mu dává svobodu vytvářet své vlastní teorie o tom, kdo to vlastně udělal. Jak říká jedna z postav knihy, poručík Milo Sturgis: “Každý příběh se dá vyprávět různě.” A oněch možných pachatelů je v Zabijákovi víc než dost.

Snad jedinou vadou na kráse je autorova přílišná snaha být nepředvídatelný. Zabiják sice staví na překvapení, místy však působí poněkud šablonovitě. Člověk má tak neodbytně pocit, že věci musí být jiné, než se zdají.

Sečteno a podtrženo, Zabiják splňuje všechna kritéria detektivního románu od zajímavé zápletky až po hrdinu poněkud netradiční profese. Fanouška napětí a záhad tak jistě na několik večerů zabaví.

Autorka: Michaela Matějů

K dispozici je i e-kniha.