Každá sedmá vlna

A nejeden čtenář se ptal: Co bylo dál s Leo Leikem a Emmi Rothnerovou? Málokdo chtěl jejich příběh opustit, a Daniel Glattauer vyhověl. Napsal pokračování Každá sedmá vlna, které právě teď vychází v češtině. Vrací se ke svým hrdinům, v okamžiku, ve kterém je tehdy zanechal. Příběh, který se zdál být ukončeným, dostává nové naplnění, nové dimenze. A především nové emoce.

Dobrý proti severáku byl románem v emailech. Na první pohled novátorský způsob, který má ale svůj předobraz v historii. Řeč je samozřejmě o tzv. epistolárních románech, románech v dopisech.  K nejznámějším asi patří Utrpení mladého Werthera od Johanna Wolfganga Goetheho. Epistolární román má svou přitažlivosti v nahlížení do jakoby soukromé korespondence, jeho výsledkem je větší realismus příběhu. Daniel Glattauer tento klasický způsob převedl do podmínek 20. století a vznikl tak román v e-mailech.  U čtenářů se to setkalo s velkým úspěchem a autor ukázal, že milostný příběh je stále ještě možné vyprávět nově, netradičně.

Čtenářům, kteří znají první díl, by mohlo stačit zvolání:  „ANO! Kouzlo pokračuje dál.“  Kouzlo milostné romance mezi dvěma vzdálenými lidmi stejně tak jako kouzlo osobní zkušenosti. Leo a Emmi nejsou jediní, kdo prožil dopisové romance na internetu. Autor ale pochopil, že nemůže vstupovat do stejné vody podruhé, a tak je „Sedmá vlna“ přece jen v něčem odlišná. Hravost textu předchozí části je pryč, postavy jsou vážnější. Přesto, že svůj vztah vidí jinak, než předtím, neztrácejí svůj smysl pro humor.  Stejně jako v Dobrý proti severáku i zde jejich osudy čekají odbočky a ostré zatáčky, na jejich cestě dopisovým přátelstvím.

Co se nejvíce změnilo oproti první části je podoba a intenzita emocí. Pryč je bezstarostnost nezávazné korespondenční romance a přicházejí důležité mezníky, křižovatky a momenty jejich životů. Emmi Rothnerové i Lea Leikeho. Jejich společný příběh se dramatizuje a předkládá čtenáři (i samotným postavám) důležité úvahy o životě.

Každá sedmá vlna nepostrádá poetiku a emoce první části, a není prachsprostou „dvojkou“, která vaří z vody a těží z úspěchu knihy Dobrý proti severáku. Je to jeden z nejpravdivějších – a nejzajímavějších příběhů lásky, který byl v posledních letech napsán.