Jo Nesbø: Netopýr

Harry Hole se vydává do Austrálie, aby pomohl místní policii. Obětí je norská dívka a Harry si kromě pomoci s vyšetřováním chce odpočinout od svých vlastních problémů s alkoholem. Postupně se ale v práci místní policie angažuje víc a víc a k nelibosti Australanů se ocitne v prostředí pasáků, drogových dealerů i cirkusu. Ukáže se, že vyšetřovaná vražda nebyla ojedinělá a že australská policie má co do činění se sériovým vrahem.

Úplně jinak se bude Netopýr číst „nesbøfilovi“ a jinak tomu, kdo se zatím s žádnou knihou Joa Nesbøho nesetkal. Takový čtenář bude překvapen Harryho komplikovanou osobností a nejednoznačností jeho charakteru. Harry totiž není žádný spořádaný detektiv v dobře padnoucím obleku. Pohybuje se na hraně zákona a motá se do případu, ve kterém by měl hrát spíše druhé housle. Navíc má problémy s alkoholem, čemuž se Jo Nesbø v této knize (ale i dalších) věnuje na značném prostoru.

Kniha je stejně čtivá a napínavá jako všechny další Nebøho detektivky (v češtině je zatím dostupná holeovská série od 4. dílu dále – Nemesis, Pentagram, Spasitel a Sněhulák, bez Harryho Holea pak Lovci hlav). Pozorný čtenáři si všimne odlišností ve struktuře textu, knize např. chybí „prolog“, který zná třeba ze Spasitele nebo Pentagramu. Jinak ale máme před sebou „starého známého“ Nesbøho. Za zmínku stojí i edukativní prvky příběhu: Nesbø se věnuje australské historii a mytologii a jeho výklad působí skoro až nenuceně profesorsky.

V Netopýrovi ale bohužel došlo k jedné nepříjemnosti, kterou současný nakladatel neovlivnil, nicméně čtenář s ní musí počítat. Kniha Zlín, která dnes „holeovky“ servíruje českým čtenářům, začala sérii knihou Nemesis, která je až čtvrtá v řadě, protože práva na první tři příběhy v tu chvíli držel jiný nakladatel. Pokud jste se už s Nesbøho knihami setkali, možná v Netopýrovi přijdete o část pointy. Ta je totiž vyzrazena v jiné jeho pozdější knize (neprozradíme, v jaké). Je to trochu nepříjemné a na konečném hodnocení knihy se to odrazilo, ale zvládnout se to dá, protože i s vyzrazeným vrahem je stále dosti chytlavá.

Netopýr je hodně povedený a bude bavit jak skalní Nesbøho fanoušky, tak i ty, kteří zatím od něj nic nečetli. Humor, ironie, sarkasmus, napětí – a především emoce, které Nesbø dokáže ve čtenáři objevit a probudit, dělají z Netopýra další výborný přírůstek do žánru severského krimirománu.

Hodnocení: 80%

Máme pro vás krátkou ukázku

Kdo je Jo Nesbø

Norský spisovatel a hudebník Jo Nesbø dříve pracoval jako makléř a novinář. V současné době patří mezi nejoblíbenější autory detektivek v ČR, rodném Norsku i ve světě. Jeho knihy vycházejí v 35 jazycích ve 140 zemích a prodávají se po milionech.

Literární kariéru odstartoval v roce 1997 detektivkou Flaggermusmannen, která zároveň otevřela sérii s Harry Holem. Kromě nich vydal i román Lovci hlav s novým hlavním hrdinou Rogerem Brownem (ten se navíc dočkal filmového zpracování) a napsal také sérii dětských knih s Doktorem Proktorem (Doktor Proktor a prdicí prášek, Doktor Proktor a vana času a Doktor Proktor a konec světa. Možná…).

Zajímavá je i jeho hudební dráha: Vydal 1 sólové album (Karusellmusikk, 2001) a celkem 5 alb s kapelou Di Derre, v níž působí jako zpěvák a kytarista. Muzika hraje důležitou roli i v jeho knihách.