Jo Nesbø

Svou spisovatelskou dráhu začal v 37 letech – v roce 1997 románem Flaggermusmannen (Netopýří muž). Harry Hole – detektiv chandlerovského typu – se stal knižním superhrdinou prakticky přes noc – hned po prvním díle. Od té doby Jo Nesbø nepřestává psát a v loňském roce se jeho vydávání u nás ujalo nakladatelství Kniha Zlín (předtím už vyšly dvě knihy v nakladatelství Moba – Netopýří muž a Červenka). Od té doby je miláčkem i českých čtenářů. A teď přijíždí do Prahy, aby je pozdravil a podepsal se jim. (link na autogramiádu) Navíc přijíždí pár týdnů potom, co v češtině vyšel jeho Spasitel.

Spasitel

Příběh se odehrává v prostředí norské Armády spásy. Harry Hole má proti sobě silného protivníka – profesionálního zabijáka. Víme, kdo stál za vraždou – ale nevíme, kdo si ji objednal. Nevíme, kdo měl na ní zájem a co ho k tomu vedlo. Schopná Beáta, která svými mimořádnými schopnostmi vždy pomohla najít klíč k případu, je tentokrát také v koncích. A navíc, zdá se, že Harry bude muset kromě kriminálního problému řešit i morální. Je na to připraven? Je připraven stát se znovu součástí vyšetřovacího teamu? Spasitel je kniha, která kromě kriminální zápletky řeší i otázky, se kterými se setká každý člověk: záležitost viny a odpovědnosti.

Recenzi najdete na našem blogu.

Nemesis

Na začátku knihy se odehraje bankovní přepadení a vražda, maskovaný lupič zastřelí jednu ze zaměstnankyň banky. Případ dostává na starosti Harry Hole, který krom toho musí navíc řešit svou lásku k alkoholu – a nevyjasněné zabití své kolegyně. Navíc, brzy poté je zabita jeho milenka Anna. Harry se tak stává nejen vyšetřovatelem, ale jedním z hlavních aktérů případu. Pomoc hledá u uvězněného Raskola – původem rumunského Roma. Harry také potkává Beátu, kolegyni, díky jejímž mimořádným schopnostem vidět souvislosti tam, kde je jiný nevidí, se dostává na kobylku zamotaného případu. A začíná mít jasno v tom, kdo před lety zavraždil jeho kolegyni. Navzdory tomu se jeho osobní život začíná dostávat na dno.

Pentagram

Od událostí z Nemesis uteklo půl roku, Oslo se rozpouští v ničivých vedrech. Jestliže Harry v předchozí knize balancoval na okraji propasti, tak teď už do ní spadl docela. Hůl nad ním zlomil i jeho šéf, který dosud fungoval jako Harryho ochranná ruka. A do toho je Oslo konsternováno sérií vražd, kterým, zdá se, nic nemůže zabránit. Možná Harry, ale ten se nachází na nejhlubším dně společenského, pracovního i osobního života. Vrah si s policí hraje na kočku a myš, nechává na místech vzkazy a symboly. Navíc – Harry se stále snaží osvětlit dávnou vraždu své kolegyně, a jeho úsilí se začíná blížit kýženému výsledku. V Pentagramu tato vedlejší dějová linie Nesbøho knih vrcholí fantastickým finálem a dává knize rozměr v tomto žánru velmi neobvyklý.

Lovci hlav

Jo Nesbø kromě svých “holeovek” – tedy detektivních thrillerů s detektivem Harry Holem – napsal i knihu Lovci hlav. Hlavní postavou je Roger Brown – headhunter (lovec hlav). Jeho životní styl je ale příliš bohatýrský, a tak se zaplete do krádeží s uměním. Tuto svou temnou stránku po nějaký čas úspěšně tají, ale jak už to s temnými stránkami bývá – pohltí celý jeho život. Najednou proti sobě dostane protivníka, který zná jeho headhunterské zbraně a fígle a do pohybu se dává tornádo událostí, které už není možné zastavit. Roger Brown tak už nehraje jen o pohodlí a luxus, ale především o svůj život. Z lovce hlav se stává štvaná zvěř.

Nesbø dětem

Jo Nesbø před pár lety zavítal i do literatury pro mládež. Začal psát knihy s “pološíleným” doktorem Proktorem a první už vyšla u nás – pod názvem Doktor Proktor a prdicí prášek. Vypráví příběh dvou dětí – Bulíka a Lízy, kteří se s doktorem Proktorem seznámí a začnou mu pomáhat s dosud zbytečným vynálezem: s prdicím práškem. Jsou ale lidé, kterým se to nelíbí a tak mají proti sobě mocného protivníka. Kniha je psána lehkým jazykem – tak, aby bavila děti, ale věrný Nesbøho  fanoušek, který je odkojen drsnými příběhy z osloského prostředí, si přijde na své.

Film Lovci hlav

Švédská společnost Yellowbird, kterou založil jiný slavný Seveřan Henning Mankell a která krom jiného měla na svědomí i filmové adaptace filmů podle knih Stiega Larssona zpracovala knihu Lovci hlav do filmové podoby. Jednalo se o jeden z nejúspěšnějších filmů sezóny a podobné úspěchy slavil i u nás, když měl vloni na podzim českou premiéru. Podívejte se na ukázku: