Jmenuji se Parker a jdu si pro pomstu

Parker se nezrodil jen tak zničehonic. Stačí si vzpomenout na tzv. Chandlerovky, na éru tvrďáckých detektivů, na chlapíky, kteří se postupem času otírali víc a víc o hranu dělící bílou a černou zónu. Policajti, soukromí detektivové, gangsteři, kteří si vyřizovali mezi sebou účty… ať už si do saka vsunuli jakoukoliv z těchto (a jiných) vizitek, nescházela jim touha dotahovat své záležitosti do finále – i za cenu ran pěstí, nebo dokonce ran z revolveru. Ačkoliv by se s velkou pravděpodobností pod nimi zpovědnice propadla, neměli jsme důvod jim nefandit. Plnili naše chlapské sny po dobrodružstvích a činech, nebo ženské sny po skutečných chlapech. Co na tom, že ani Parker není zrovna partner do nepohody, vždyť on sám ji vytváří…

Starkův Parker zkrátka má své literární i filmové kořeny, umně je spojuje a nabízí další a další události, které nás napínají a baví. Bez ohledu na množství zraněných či poněkud mrtvých postav. Darwyn Cooke si jednoho dne řekl, že Parker by se měl dočkat i komiksového ztvárnění, takového, které by s úctou v obraze odkázalo na kouzlo amerických tvrdých „hochů“. A stvořil Lovce. A my jej máme konečně nyní možnost držet v rukou i s českým překladem.

A o co v Lovci jde? Parker se dočká zrady milované ženy i svého parťáka, který jej mimochodem i okradl, a tak se rozhodne pomstít. A svou původní odměnu z jedné akce vzít zpět – ať už by musel vystopovat bosse, který za celým gangem stojí, a vytlouct prachy z něj. Vidíte, jak prosté to je.

Cooke se vyprávěním drží literární předlohy, povětšinou si vystačí pouze s dialogy, ale funkčně místy zapojí i delší popisy, odstavce, které vizuálně vkusně vsune mezi komiksová okna nebo přímo do nich. Promluvy, zvláště ty od Parkera, se nerochní v literární květnatosti, jsou ostré jako cirkulárka – a vlastně i stejně rychle jako ona vedou ke konkrétnímu výsledku: zranění.

Hrdinu sledujeme od nápadu se pomstít až po vygradované finále, prakticky nám nesejde z očí. Napětí se stupňuje, protože cestu komplikují další (a větší) překážky. Parkerovi ale jako by scházel pud sebezáchovy.

Jenže síla Lovce vlastně ani tak nespočívá v jeho obsahu, jako v jeho vizuální stránce. Takřka monochromatická barevnost, skvěle vystupňovaná síla obrysové linky, tahy, které mají pevnost, ani v nejmenším jim však neschází pocit rychlosti a dynamiky – pro takový žánr zcela zásadní. Obrazově Cooke odkazuje na jiné, už opravdu klasické, autory, vlastně nejen ty komiksové, i z oblasti animovaného filmu (stačí si vzpomenout na společnost UPA). Vkusně zapojuje geometrické tvary a barevné plochy, stylizuje obraz tak, aby na jedné straně komiks odkazoval na realitu (jako třeba film noir), současně byl dostatečně výtvarný, a tedy využil i zjednodušení, obrazové zkratky a místy koketoval s abstraktní formou ilustrace.

Takže dobrá rada závěrem: Nejprve si komiks v klidu přečtěte, prožijte napínavou akci rodícího se hrdiny jménem Parker, abyste se pak mohli v klidu vracet k obrázkům. Zaslouží si to.