Jen ty a já, Batmane!

Na našem trhu si rozdělila vydávání příběhů o temném rytíři dvě nakladatelství. Zatímco BB art přináší ty s tradičnějším vyprávěním (i kresbou), CREW jako by se masochisticky vyžívalo v sérii, která balancuje na pomezí krutého thrilleru a psycho-hororu. Samozřejmě dost záleží na vašem vkusu (či přímo choutkách), pro mě osobně představují díla Soví tribunál, Soví město, ale také Kameňák, to nejlepší, co v poslední době s Netopýrem u nás vyšlo. A nyní si k této zlaté trojici připočtěte další kousek.

Smrt rodiny se stejně jako Kameňák soustředí na Jokera. Tam, kde by se zdálo, že vše už bylo řečeno, se odhalují chodbičky, na kterých čeká nejeden bubák. Smrt rodiny, pod kterou se podepsal coby scenárista Scott Snyder, autor diptychu „se sovami“, si očividně dal za cíl strašit a budit nepříjemné pocity. Napovídá to nejen obálka, ale i první strany. Návrat Jokera do hry, kdy se shání po své „posmrtné“ masce, pravé tváři, přichází znenadání a zanechává za sebou krvavé stopy, které odkazují k počátkům konfliktu mezi ním a Batmanem. Toho hodlá Joker vylákat z ulity a… zabít? Kdoví. Spíše to vypadá, že mezi Jokerem a netopýřím mužem existuje pouto, jež nelze přetnout – proč ostatně zatím ani jeden toho druhého nezabil? Nebude pro Jokera zajímavější strategií pohrát si s Batmanovou rodinou

Snyder rozehrává od samého počátku jízdu, na jejímž konci velmi pravděpodobně čeká smrt. Jenže dost možná o tu tečku ani nepůjde, on už samotný proces cesty atakuje mentální i fyzické zdraví až až. Na stránkách potkáme tolik výjevů/projevů šílenství, že bychom si přáli přeskočit ze Snyderova komiksu někam do nevinného příběhu malých poníků. Čtení Smrti rodiny působí jako nepravidelný zrychlený tep srdce, jako pot, který studí, jako rána, která se pořád a pořád otevírá.

A teď si k tomu scénáři přidejte ještě kresbu. Autorů kniha nabízí hned několik, z nichž podstatným pro styl se stal Gregg Capulla, s jemnějšími tahy, o to drsnější atmosférou. Nebo Jock se svou charakteristickou hranatostí. Ve výsledku však dílo působí konzistentně a ruku v ruce se scénářem velmi expresivně. Pokud tedy uvažujete nad komiksem, který má sice Batmana v centru dění, ale budete se bát spíše o své zdraví, neměli byste netopýří novinku Smrt rodiny minout. (A je dost možné, že si po přečtení pustíte Fincherovo Sedm pro oddech…)