Je to těžké, když vás vaši nechtějí pustit ven

V knize známé autorky Martiny Formanové sledujeme osudy mladých manželů Anny a Jiřího Pořízkových, kteří žijí v Prostějově. Anna si nerozumí s rodiči, kteří jí organizují život i přesto, že je vdaná a má dítě. Generálem je především matka, která si na malou Pavlínku dělá výhradní právo, denně se o ni stará, když jsou mladí Pořízkovi v práci. Anně toto uspořádání vadí, chce být sama svou paní. Srpnová okupace se jeví jako skvělá příležitost trhnout se od rodičů a zároveň začít znovu ve vysněném světě, na Západě.

Je potřeba rychle se rozhodnout. Emigrace nebo nejistá budoucnost v totalitním Československu? Manželé prchají nalehko, jen se základními věcmi, na motorce… a bez Pavlínky. Nakonec skončí ve Švédsku, kde si vybudují pohodlný život. Ke štěstí jim chybí jen jejich malá dcerka.

České úřady jsou neoblomné, dceru rodičům nevydají. Leda by se chtěli vrátit, což je v situaci, kdy byli v nepřítomnosti za útěk odsouzení, nemožné. Ze všech sil tedy o dceru bojují na dálku. Drží protestní hladovku, o které píše i zahraniční tisk, pro Pavlínku míří do Prostějova dva mladí švédští piloti, vše je bohužel marné. Při druhém pokusu s piloty do Československa cestuje i Anna, které se mezitím podařilo otěhotnět. Plán se nezdaří a Anna je posléze zatčena a uvězněna. Zoufalý Jiří Pořízka mezitím čeká ve Švédsku a snaží se dostat své blízké do nové vlasti.

Román nepoukazuje pouze na případ malé Pavlínky, která se s rodiči viděla až po dlouhých šesti letech. Je to také sonda do mladého manželství, jehož nepříliš pevné základy drží jen dcera a společné úsilí o její získání. Případ Pavlína je kniha, která se čte sama. Autorka příběh pojala citlivě, ale bez zbytečných emocí. Do děje nijak nezasahuje ani jej neovlivňuje. Své hrdiny popisuje se všemi klady i zápory, nikomu nenadržuje.Strohý, spíše popisný styl umocňuje ponurou atmosféru totalitního Československa sedmdesátých let.

Martina Formanová se ukázala jako opravdu dobrá vypravěčka příběhů a sama sobě nasadila vysokou laťku.

Autorka: Barbora Javorková