fbf1eeba

Jan Werich od A do Z

Kniha Jan Werich za oponou dává nahlédnout do soukromí i profesního života tohoto charismatického umělce. Téměř čtyři sta stran unikátních fotografií a doplňujícího textu nabízí fakta jinak. Opravdově, upřímně, s humorem i noblesou Mistrovi vlastní. Autorem publikace je novinář a spisovatel Jiří Janoušek, který s Werichem vedl osobité rozhovory.

Otevřít tuto knihu je jako ponořit se do rodinného alba plného vzpomínek. Zašlé černobílé fotografie na několik desítek let zastavily čas a nechávají hovořit historii. Jsou doprovázeny popisky i texty, v nichž kromě Wericha promlouvá jeho největší přítel Jiří Voskovec, díky němuž poznáváme umělce velmi podrobně. Podstatnou část publikace tvoří rozhovory Jiřího Janouška s Mistrem. Jsou rozděleny do jednotlivých kapitol, jež jsou pojmenovány podle důležitých etap hercova života. Vzpomínky na dětství rámují fotografie malého Jana, kvůli malým a úzkým očím zvaného Číňan. Další snímky představují mladého Wericha jako začínajícího umělce, bohéma, a tak trochu dandyho. V té době se poznal se svou budoucí ženou Zdenkou, s níž strávil celý život.

Nechybí fotky z válečného exilu ve Státech i po návratu domů. Jak postupuje čas, hořknou i vzpomínky. Werich stárne, horší se mu zdraví, klid nemá ani v rodinném kruhu. V intimních rozhovorech s Jiřím Janouškem se nezdráhá zabrousit do osobní sféry. I když je zlomený tíhou nemocí, pořád zůstává hrdý, občas panovačný a manipulující s druhými k obrazu svému, v jádru je však vtipný, chytrý a pohotový. Z hovorů s novinářem přímo čiší vzájemná chemie mezi nimi, stejně jako úcta a respekt, již se nebojí vůči sobě projevit.

Publikace Jan Werich za oponou je opravdu vydařená po všech stránkách. Kromě toho, že mapuje Werichův osobní i profesní život, nabízí i pohled do uměleckých kruhů. Mnohé z fotek mají v knize premiéru, co se publikování týče, všechny jsou však unikátní a právem jedinečné.

Pokud se řadíte mezi fanoušky Jana Wericha, určitě by vám publikace neměla chybět v knihovně. Potěší milovníky poctivých, srdcem psaných biografií, stejně jako patrioty české kultury.

Barbora Javorková