b3337d41

Jak vám hledání kořenů může změnit život

Americká spisovatelka Laura Moriarty (pozor, neplést s její australskou kolegyní Liane) v románu Gardedáma rozehrává na pozadí bouřlivých dvacátých let, kdy moderní svět začíná válcovat ten tradiční, pozoruhodné drama.

Louise Brooksová je skutečná osoba, hollywoodská herečka éry němého filmu, jejíž vskutku bouřlivý život vedl k postupnému úpadku v osobní i profesní sféře. V tomto příběhu je její linie upozaděna, je spíše důležitou vedlejší postavou vyčnívající z davu, a důležitý prostor tak dostává Cora.

Autorka se v Gardedámě dotýká palčivého tématu – adopce dětí. Ve své době americké sirotčince posílaly malé svěřence vlakem po celých Státech a umisťovaly je do náhradních rodin, což byl také Cořin případ. Byť se naštěstí dostala k laskavým lidem, touha poznat svou matku, ji neopouští, ani když se vdá a sama vklouzne do mateřské role. Také její manželství prochází zatěžkávací zkouškou, v níž musí Cora prokázat obrovskou dávku tolerance a pochopení.

Na Gardedámě je vidět pozvolný přerod staré tradiční společnosti v novou, ve které praskají upnuté korzety a kvílí jazzová trubka. Na druhou stranu si v určitých věcech zachovává určitou prudérnost. Žena nemůže regulovat svou plodnost, láska mezi muži je tabu a o alkoholu si můžete nechat jen zdát. I o tom všem Gardedáma je. Mohlo by se zdát, že tolik témat může čtenáře rozptylovat, ale opak je pravdou.

Děj zabírá většinu dvacátého století, nejdéle autorka zůstává ve dvacátých a třicátých letech, jejichž událostem věnuje nejvíc pozornosti. Kniha mapuje téměř celý Cořin život až do pokročilého věku. Je fascinující sledovat vývoj hlavní hrdinky, jak se mění nejen doba, ale i ona sama. Z upjaté dámy, která nevidí dál než na konec ulice, kde bydlí a všechny novoty považuje spíše za hrozbu, se pod vlivem událostí stává silná osobnost.

Gardedámu lze vnímat jako kroniku americké společnosti v minulém století, barvitý společenský román, jehož hlavní hrdinka dokazuje, že cesta za vytyčeným cílem může znamenat změnu k lepšímu.

Letos bude mít premiéru filmové zpracování s Elizabeth McGovern v hlavní roli.

Bára Javorková