Jak to chodí u Googlu

O Googlu se píše v superlativech, stejně tak se čpí síra a varuje, neboť Velký bratr se dívá – a bude hůř. Pokud však hodláme nechat stranou všemožné spekulace, obavy, ale i (nadbytečný) optimismus, zůstává kdysi drobná, nyní s takřka 60 tisíci zaměstnanci zabydlená firma, jejíž chod a útroby si bezpochyby zaslouží pozornost. A zkoumání. Už proto, abychom některé postupy mohli sami převzít – byť do menších týmů. Googlu se nemůže totiž upřít silná značka, utvářená i nadprůměrnou spokojeností zaměstnanců.

Nakladatelství Práh nyní v českém překladu přináší ve světě citovanou a mezi čtenáři i oblíbenou knihu Nová pravidla: Google – pohled zevnitř. Autor, Bock Laszlo, je šéfem personalistiky a právě tato větev chodu (jakékoliv) firmy stojí v centru pozornosti bezmála čtyřsetstránkové publikace. Jméno autora, respektive jeho aktivní zapojení v Googlu, sice může znamenat střet zájmů (těžko lze totiž předpokládat, že bude příliš kritický), současně – i s ohledem na sbírku prestižních ocenění – předznamenává odborný a zúčastněný vhled, který nám pojmenuje chod Googlu opravdu zblízka. Naštěstí Laszlo o svých kompetencích dává tušit už v prvních kapitolách. Nejenže pravděpodobně dokáže být výjimečným šéfem personalistiky, ale umí při psaní text budovat systematicky a neopomenout všechny možné úhly, jak se na takový nábor či budování důvěry u zaměstnanců dívat.

Nová pravidla tedy ve výsledku rozhodně netrpí absencí informací. Ba dokonce by se dalo využít i slůvko vyčerpávající, ale v tom pozitivním slova smyslu. Laszlova práce totiž opravdu taková je. Hloubková exkurze do nejrůznějších způsobů, jak najít a získat nové lidi, jak je motivovat, udržovat spokojené, ale i jak je hodnotit, ohodnocovat finančně, místy působí jako předání svého know-how. Pro jiné personalisty musí být Nová pravidla vpravdě inspirativní.

Jenže Laszlo se nespokojil s pouhým popisem fungování, předkládá sadu principů, téměř až manifest, díky nimž Google, ale de facto jakákoliv jiná firma, může být lepším místem. Potěší (ale vlastně ani nepřekvapí), že mnohé z principů není třeba nutně vázat pouze na firemní prostředí, ale na mezilidskou komunikaci/vztahy obecně, třeba i v rodině.

Autor se nevyhne i vyjmenování toho, co se (mu) u Google nepodařilo či nedaří, nicméně takových postřehů se v knize nachází poskrovnu. Bylo by však předčasné nařknout Laszla s úmyslu deformovat vyznění textu ve svůj prospěch. Koncept knihy se totiž přednostně soustředí na popis, než na nějakou sadu dojmů, emocí, komentářů či hodnotících soudů. A to Novým pravidlům přidává další plusové body, byť pro některé čtenáře to znamená, že jim přijde styl psaní (či kniha jako taková) poněkud suchopárnější.