Jak si užít totalitu

Píší se sedmdesátá léta dvacátého století a společnost se prohýbá pod tíhou totalitního režimu. Eva je tak trochu rebel. S matkou se hádá a dělá jí naschvály, otce naopak miluje. Jejím životem je pražská hospůdka U Bonaparta, kde se pravidelně schází společnost mladých umělců. Tady je Eva ve svém živlu. Randí s mladým Danielem, s nímž prožívá první vážné milostné vzplanutí. Jediným černým mráčkem je těžká nemoc milovaného otce. Po jeho smrti se propast mezi Evou a její upjatou matkou prohlubuje. Mladá dívka se snaží všemožnými způsoby vzpouzet nejen jí, ale také aktuální době, což ji přivádí až do věznice v pražské Ruzyni. Dokáže mladou rebelku něco nebo někdo zkrotit?

Když Eva po svém mladickém tápání zakotví v manželství se starším podivínským Alexandrem, nemá na hlouposti čas. Narodí se jí dva synové, začne pracovat v proslulém bazaru a vypadá to, že se usadila. Jen občas podlehne své slabosti pro bohémství, ale to Alexandr dokáže utnout hned v zárodku. Vždyť škoda každé rány, která padne vedle.

Z horkokrevné a nebojácné amazonky se postupem času stává otupělá chudinka, jejímž jediným povyražením je občasný únik k milenci. Léta ubíhají, Alexandrovy výpady vůči manželce se stupňují. Až s příchodem sametové revoluce to vypadá, že by se pro Evu mohlo blýskat na lepší časy…

Thea Schejbalová přináší neotřelý pohled na dobu ne tak dávno minulou, kterou na vlastní kůži prožili naši rodiče. Jak se žilo v sedmdesátých letech minulého století, za vlády komunistů? Kvůli všudypřítomnému strachu (nikde nic nedělej, nikomu nic neříkej, protože nevíš, kdo tě poslouchá) se jen málokdo odvážil vybočit z řady. Hlavní hrdinka Eva se o to pokusila, a připravila tak rušné chvilky nejen sobě, ale i svým blízkým. Prostřednictvím jejího vyprávění v první osobě získáváme autentickou výpověď jak o osobním životě jedné mladé Pražanky, tak i celkem věrohodné vykreslení dobové atmosféry. Z příběhu přímo čiší chlad a strach, který lidé prožívali.

Kdo z nás tyto časy nezažil, zřejmě nepochopí, jak moc museli být všichni opatrní. A právě tenhle pocit vám dokáže navodit Bonaparťačka. Pokud máte rádi příběhy z časů, kdy Češi a Slováci tvořili jeden stát, bude se vám líbit i tahle kniha.

Hodnocení: 88 %

Autorka: Barbora Javorková