Já chci žít non-stop!

Vězte, že vyloženě logický scénář mít v rukou nemusíte, pakliže ovšem jednotlivosti kladete za sebe dostatečně rychle a s dramatickým echem, aby divák od prvních minut koukal. A bál se. A k tomu je zase třeba hrdina, o kterého se má bát. I když ví, že by neměl zemřít, ale prostě z principu. Nesympatický floutek jiskru vztahu nerozžehne, lovte ve vodách těch herců, s nimiž se v médiích a (pochopitelně notně intelektuálních) diskuzích skloňuje slůvko charisma. Soudobý akční film už moc nesází na obicepsované monumenty, vyberte raději chlapíka, který vypadá jako táta od rodiny, ale umí to s pěstí. (Ideálně tedy nadefinujte hlavního hrdinu jako bývalého policajta, nebo současného tajného agenta, ale se sklonem k pití, protože mu to doma nefunguje, nebo se něco stalo, třeba rakovina je dobrá.) Výběr herců se zužuje a vlastně se nabízí jedno jméno, o němž by má kamarádka řekla, že má charisma až za plot. Liam Neeson. To je ten pán, co kdysi dávno hrál v dramatech, naprosto uhranul v Schindlerově seznamu, aby si to začal později rozdávat s grázlíky na život a na smrt (jejich) a už se z toho moc nevypletl. A vlastně nám to nevadí, protože když Neeson nastoupí do letadla a zjistí, že má problém, začnete plesat s očekáváním, že bude bum-prásk, ale s trochou psychologie, protože tu on má v očích, a lidskosti, protože Neeson prostě je ten táta od rodiny.

Už taková postava by vystačila k ošálení diváka, bude se bavit a vlastně rezignovat na umění a na tu menší, tu větší scenáristické kejkle s velkou pravděpodobností přistoupí. Bude fandit a bude v napětí. Protože v letadle je těsno a navíc, však víte, může spadnout.

NON-STOP nepřináší do svého žánru rozhodně nic nového. Ani do Neesonovy filmografie, pravděpodobně jen peněženky. Jenže co by někdo bral jako hendikep, jiný (kupříladu já) přijme bez uzardění, neb se celou dobu velmi dobře bavil. Byl v napětí, netušil, kdo je ten bad-guy, před obrazovkou odpočítával ubýhající sekundy do další smrti a věřil, že Neeson to zase dá. (Spoiler? Nemyslím.) Film je to totiž nenudný, akce natočeny – i přes omezený prostor – velmi přehledně, v ději s několika vrty a zvraty, které udržují pozornost ve hře. A když už se objeví klišé, tak ať, pokud funguje, neberte mi jej. Stejně jako příjemné rozpoložení z večera stráveného s NON-STOP.