2b195d02

Hororový příběh stvořený pro velké plátno

Kanadský spisovatel Iain Reid (1981) pracoval dlouhá léta jako novinář. Do světa literatury vstoupil autobiografickým románem, ve kterém se vypisuje ze svých pocitů outsidera v širší rodině. Později přešel k fiktivním románům a úspěch byl na světě. Jeho hororové prvotiny I´m Thinking of Ending Things z roku 2016 se ujal oscarový scénárista a režisér Charlie Kaufman, aby nervy drásající horor převedl na filmové plátno. Tato kniha vyjde v nakladatelství Leda stejně jako aktuální novinka Sok.

Sok je strhující psychologický thriller, v němž nic není takové, jak to vypadá. Postavy i vy budete zmatení až do samého konce a vlastně ani nebudete tušit, o co jde a co se vám děje přímo před očima. Reid totiž miluje náznaky a jinotaje a rád využívá „ledovcový“ styl psaní. To znamená, že něco málo naznačí, ale většinu si musíte domyslet sami. A věřte mi, že si budete domýšlet hodně šílené věci. Autor něco naťukne a zbytek nechá na vaší fantazii a zjitřených nervech. Abych byla spravedlivá, tak je možné něco málo vydedukovat, ale kdo by v atmosféře hrůzy dokázal myslet logicky?

Úžasné je, že Reid dokázal napsat plnokrevný horor se vším, co k tomu patří, na velmi omezeném prostoru a pouze s hrstkou postav. Celý děj se odehrává na staré odlehlé farmě v Kanadě a hlavní postavy jsou zde pouze dvě. Junior a Hen žili poklidným životem, dokud u nich nezastavilo nablýskané vládní auto s podezřelým chlápkem. Terrance o sobě tvrdí, že zastupuje firmu spolupracující s vládou, a bez okolků se k nim vetře do domu. Už během první kapitoly vám bude běhat mráz po zádech, a tak vám možná uniknou některé maličkosti.

Na ty vás upozorní Junior, který celý příběh vypráví v první osobě, což byl od autora povedený husarský kousek. Terrance se šokovaným manželům vetře do domu a jeho chování má k normálu velmi daleko. Zabere si pro sebe pokoj a vy máte pocit, že čtete absurdní román od Franze Kafky. Dojem zesílí ve chvíli, kdy se v domě objeví brouk nosorožík. Autor přizpůsobil svůj styl vyprávění ději, a tak se můžete těšit na rychlé, až překotné tempo. Text je poskládaný z úderných dialogů a nenajdete v něm téměř nic jiného než krátké úsečné věty.

Reidovy postavy s vámi nebudou mít slitování. Nestíháte? Vaše chyba. Domýšlíte si něco, co neexistuje? Vaše věc. Celý příběh je nesmírně brutální, cynický a jistým způsobem odlidštěný. Sok se dotýká velkých filozofických témat, ale to bude nejspíš to poslední, nad čím byste chtěli přemýšlet. Máte-li rádi horory hodné tohoto jména, určitě si nenechte Soka ujít. Bezpochyby bude někdy zfilmován, ale sebelepší scénárista nedokáže přenést na plátno mrazivou krásu jeho slov.

Veronika Černucká