Hirka, tajemství dalekého severu

Vítejte na dalekém severu, kde světu vládne Vidoucí, všemocný bůh, jemuž je podřízena Rada i celý běh života. Vítejte na dalekém severu, kde všichni mají ocasy – všichni, kromě Hirky. Tahle nebojácná, silná holka, která vždycky řekne to, co má právě na jazyku, totiž ve svých patnácti letech zjistí, že její otec není její otec. Že ji našel pohozenou ve sněhu a že bylo jeho povinností se jí okamžitě zbavit. Protože nemá ocas. Protože je Ódinovo dítě. Plíseň. Nákaza.

Takže kdyby náhodou nestačila puberta, s Hirkou zamává i to, že je celý její život najednou postaven na hlavu. A ona konečně pochopí, proč se její otec tolik bojí Obřadu, proč se věčně straní lidí a proč se zase musí vydat na cestu. Ale přitom je Hirka jen jedním malým kolečkem v obrovském stroji, který horlivě tiká a chystá se vybuchnout a zničit svět tak, jak ho zatím všichni znali. Dá se tomu ještě předejít?

Ódinovo dítě je klasický fantasy příběh zasazený do přitažlivých severských kulis, které mu propůjčují svou mrazivou originalitu. Autorka Siri Pettersen čtenářům servíruje příběh, který tu už byl několikrát – příběh o touze po moci, o zradě, o slibech, o nekonečné a slepé víře, o lásce a o poutech mezi lidmi. O obětech, vítězích i poražených. Klasické motivy hrdinské fantasy se ale v příběhu mísí s atraktivními střípky severské mytologie s jejími krkolomnými jmény, šuměním havraních křídel a strachu ze zimy i tmy. Už na prvních stránkách ucítíte, jak ve vzduchu visí sněhové vločky a slibují nejen vánici, ale také příchod čehosi prastarého.

Ódinovo dítě je teprve prologem, prvním dílem nové série Havraní kruhy. Přesto se však se svým čtenářem nemaže a rovnou ho hodí do vody – pěkně ledové. Autorka stránky protkala mnoha postavami, městy, zeměmi, jmény, cizí vírou i legendami. A příliš se nezdržuje tím, že by něco překvapenému čtenáři vysvětlovala. O to silněji ale příběh svoji oběť pohltí. Je natolik archetypální, že vlastně žádné vysvětlivky nepotřebujeme a brzy nás spolu s Hirkou obklopí chladivý vzduch severu.

A Hirka je více než důležitá! Autorka nemohla zvolit lepší průvodkyni novou fantasy ságou, než jakou je prostořeká uličnice, která si nenechá nic líbit. Hirku si nelze nezamilovat, je to hrdinka, se kterou se každý může ztotožnit, protože ruku na srdce – kdo z nás nikdy neměl pocit, že je celý svět proti němu? Akorát u Hirky nejde o nadsázku. Navíc dospívající dívka s horkou krví i hlavou zamezuje častému nešvaru epických hrdinských fantasy příběhů – patosu. Ačkoli se mluví o osudu, bozích i předurčení, nic z toho neleží na ramenou čtenáře příliš těžce, protože je tu vždycky bezocasá Hirka, která všemu dává příjemně lidský rozměr.

Hirkou to však rozhodně nekončí a vám se jistě do paměti brzy vtisknou i Rime, mocná Ilume i Hirčin „otec“ Thorrald. Všechny postavy jsou živoucí a pro nás Středoevropany i čímsi mrazivě cizí. Však uvidíte.

Pokud tedy navzdory letnímu počasí zatoužíte po severském chladu a kapce magie, proleťte se na havraních křídlech světem, který pro vás Siri Pettersen vytvořila, protože tahle jízda se opravdu vyplatí. Zvlášť když se můžete těšit na to, že po prvním díle nekončí.

Autorka: Kateřina Stupková