Trenér recenze

Fotbal jsou i slzy a spousta potu

Dva fotbaloví trenéři dětí a mládeže a dva naprosto rozdílné přístupy. Jeden z nich nedá dopustit na dril a sekýrování, zatímco ten druhý na to jde po dobrém. Který z nich bude úspěšnější? A co je vlastně úspěch? Být oblíbeným, anebo vyhrávat zápasy?

Český spisovatel Martin Kodýdek (1973) se narodil v Praze, ale dětství strávil na Moravě. Do Prahy se vrátil kvůli studiu oboru Finance na VŠE a už tady zůstal. Ve svém profesním životě se zabýval ekonomikou a dlouhá léta pracoval jako manažer investiční banky. Do světa literatury vstoupil v roce 2018, kdy mu vyšel román Makléř. V něm Kodýdek zúročil léta praxe ve finančnictví a kniha obsahuje mnoho autobiografických prvků.

Žhavá novinka Trenér je určena dospívajícím a autor ji hodnotí jako humorný i vážný román z prostředí mládežnického fotbalu. I zde Kodýdek využil to, co se ho dotýká, a co velmi dobře zná. Coby trenér mládeže v SK Union Vršovice moc dobře ví, o čem mluví. Trenér je román založený na skutečnosti, a pokud jste dosud měli o světě fotbalu (potažmo sportu) iluze, pravděpodobně o ně přijdete. Autor si nebere servítky, píše o tom, jak to ve světě sportu chodí, a jeho vyprávění je poměrně drsné a brutální.

Společně budeme sledovat osudy dvou hlavních hrdinů. Oba trénují mladé fotbalisty, ale co se týče jejich metod a postoje k životu, jsou jako oheň a voda. Tibor Stančev vede klub Dynamo a nijak se netají tím, že pro úspěch je ochotný obětovat téměř všechno. Jeho svěřenci jsou zvyklí na posměšky, na nadávky a na autoritativní vedení. Běda tomu, kdo by se opovážil Stančevovi cokoliv vytknout. V pozoru před ním jsou nejen chlapci, ale i jejich rodiče.

Prokop Veselý vede klub Spartak a stále věří tomu, že člověk dojde nejdál se slušností a úctou vůči ostatním. Svět fotbalu podle něj zakrněl a on se pokouší prosadit nové metody. Zajímá se o své svěřence, diskutuje s nimi a nebojí se přiznat, že něco zvoral. Je nadšený z alternativního přístupu mládežnického fotbalu v Anglii, ale sám uznává, že je otázkou, nakolik budou jeho metody fungovat. Trenér vyvolává otázky a nabízí jen pramálo odpovědí. Navíc, odpovědět si musí každý čtenář sám.

O tom, který z trenérů vám přiroste k srdci, asi nebudeme polemizovat. Otázkou ale je, který z nich je schopnější trenér. Co je úspěch ve světě fotbalu? Je úspěch měřitelný? A co znamená „schopný trenér“? Oba muži se vyvíjí a vyvíjí se i jejich vztah k fotbalu. Oba chybují a oba se sami sebe ptají, zda se rozhodují správně. Je tohle cesta, po které chtějí kráčet? Trenér obsahuje řadu vtipných i dojemných momentů, ale zároveň je to i surová výpověď o tom, co se ve skutečnosti děje. V tomhle ohledu vás nejvíc zasáhne chování manželky jednoho z trenérů. Ačkoliv se Trenér tváří jako dětské čtení, dovolím si malé varování.

Martin Kodýdek věrně zachytil slovník fotbalistů i jejich fanoušků, takže v knize najdete řadu vulgarismů. Oba trenéry sledujeme i doma, a tak počítejte s tím, že dojde i na sexuální scény. Trenér vám dopodrobna přiblíží svět fotbalu a vy díky němu zjistíte i to, jaká je dnešní mládež. Touží po úspěchu za každou cenu, anebo se dokáže vzbouřit? Máte-li rádi fotbal, Trenér by se pro vás měl stát povinnou četbou. Přečíst by si ho měli i ti, kteří mají pocit, že mají doma nadějného fotbalistu.

Fotbal totiž není jen radost. Fotbal jsou i slzy a spousta potu.

Veronika Černucká