Fanfikce ještě nezemřela. Vlastně si náramně užívá života

Cath odjakživa se svým dvojčetem Wren sdílela vše – pokoj, oblečení, kamarády i obrovskou vášeň pro Simona Snowa a fanfikci. Zatímco ale Wren byla ta průbojnější, společenštější a veselejší, Cath raději zůstávala ve společnosti svého počítače a vymýšlela, jakým způsobem by se její oblíbení knižní hrdinové zachovali v té či oné situaci. Jenže teď jí sestra řekla, že na vysoké už spolu sdílet pokoj nebudou, měly by se seznámit s jinými lidmi a začít konečně pořádně žít.

Ačkoliv se Cath s novým prostředím nevyrovnává zrovna nejlépe, pořád může pracovat na své fanovské povídce Nedej se, která v poslední době nasbírala obrovské množství čtenářů. Nebo si to alespoň myslela. Její spolubydlící je pěkně od rány a její přítel se až nebezpečně často objevuje v jejich pokoji a snaží se s Cath zavést rozhovor. Nebylo by to tak špatné, kdyby Cath nebyla tak příšerně asociální.

Wren si ovšem vysokoškolského života náramně užívá a sestře se vzdaluje čím dál tím víc, což Cath jen přidělává starosti. Jako by nestačilo, že se její táta svou hyperaktivní tvořivostí může dostat na samé dno, najednou se začne o slovo hlásit také jejich dávno „ztracená“ matka, která je opustila a šla raději hledat smysl svého života, než aby se o holky postarala. Cath to ani ve škole nejde tak, jak by si přála a přítel její spolubydlící je až moc okouzlující na to, aby mu občas nějaký ten úsměv nevrátila. Co jen bude dělat?

Rainbow Rowellová znovu ukázala, že umí vzít zdánlivě nezajímavé a zapomenuté téma a udělat z něj něco, co vás dokáže pořádně zasáhnout u srdce a nepustit až do samotného konce. Nebojí se objevovat vážnější životní témata, ukazuje různé škály lidských charakterů a vede dialogy tak zvláštní, že polovinu času nevíte, jestli je ta poetičnost záměrem, nebo jen vedlejším efektem. Většinu postav si oblíbíte, některé budete chtít něčím přetáhnout po hlavě, na jiné budete střílet očima blesky. Velké plus má kniha také za to, že se v ní tu a tam objevují úryvky z fiktivní knižní série nebo z povídek.

Z příběhu je jasně cítit velká inspirace světem Harryho Pottera a celým jeho fandomem. Simon Snow je totiž tak trochu Harry Potter a Cather je tak trochu já… ehm ehm, všichni nadšení fanoušci. Fanfikce, fan arty, plakáty vylepené po pokoji, sběratelské edice knih, filmů, upomínkových předmětů, půlnoční čekačka před knihkupectvím na poslední vydaný díl – to vše zná každý pořádný fanoušek. Číst o tom všem v tak milé knize jako je Fangirl, bylo jako vstoupit do svého vlastního života a užívat si ho na maximum.

Fangirl je jedna z těch knih, které nejvíce zasáhnou zapálené fanoušky. Sama jsem se v Cath viděla nesčetněkrát a o to víc jsem si celou četbu užívala a bylo mi líto, když to vše skončilo. Samotné fiktivní knihy o Simonovi mě sice ani trochu nezaujaly, ale Catherina povídka Nedej se ano. A rozhodně nejsem jediná, protože autorka se rozhodla tuto povídku skutečně sepsat.

Autorka: Petra Sýkorová