Esence finského podivna s perličkou pro knihomoly

Jyväskylä je obyčejné finské město. A Olli Suominen je obyčejný šéfredaktor nakladatelství, které vydává knihy pro děti. Má obyčejný domek s trochu křivými stěnami i podlahou, obyčejnou manželku, se kterou vedle sebe žijí po letech tak trochu ze zvyku, a zvědavého synka. Olli je řádný a vážený občan, člen církevní rady, který pravidelně navštěvuje filmový klub a manželce kupuje květiny. Jedinou jeho podivností je vášeň pro deštníky, které neustále někde ztrácí.

To se ale změní v okamžiku, kdy si založí facebookový profil. Do přátel si ho totiž přidá jeho dávná láska z mládí, ze které se zrovna stala slavná spisovatelka. A po pár neutrálních mailech se ti dva dohodnou, že její další bestseller, Magického průvodce městem Jyväskylä, vydá Olli. To ještě nikdo nečeká události, které Olliho životem tolik zamávají – jeho manželka i syn beze stopy zmizí a v Ollim se rozhoří city, které potvrzují známé úsloví, že stará láska nikdy nerezaví.

Když vyšel předloni v nakladatelství Paseka první román Pasiho Ilmariho Jääskeläinena Literární spolek Laury Sněžné, získal si čtenáře svou finskou jinakostí. A stejnou atmosféru zastřeného podivna si drží i druhá v češtině vycházející knížka tohoto autora. V první části knihy před vámi Jääskeläninen vystaví svět, který poznáváte a chápete, svět, kde sice hodně prší, ale jinak by stejně tak mohl popisovat váš život. A pak, plíživě a postupně, je všechno, co jste dosud přečetli a očekávali, postaveno na hlavu. Do příběhu se vkrade magie, absurdita a fantastično a obyčejné vyprávění promění v zážitek.

Velký důraz klade autor na sny hlavního protagonisty, jeho ženy i dalších. Ty jsou v knize přítomny od počátku a proplétají se jinak civilním životem postav. A na závěr, po všem tom surrealistickém poetičnu, vám naservíruje jeden konec – nebo druhý. Kniha má totiž závěry dva, polovina čtenářů bude mít zcela odlišný zážitek než polovina druhá. Mě kromě znepokojivého podivna bavilo hlavně nakladatelské prostředí, které ke knize přitáhne nejednoho knihomola.

Magický průvodce městem pod pahorkem není příběh, ve kterém byste nedočkavě otáčeli stránky a přečetli ho na posezení. Je to kniha, do které se budete nořit pomalu, labužnicky a kterou budete dlouho převalovat v ústech i v mysli. A to ještě dlouho po tom, co Olliho na poslední straně opustíte.

Autorka: Katka Stupková