Elizabeth pořád není doma

Té staré paní už vážně straší ve věži. Její kamarádka Elizabeth se přece ve skutečnosti neztratila, že? A ta věc s její sestrou, co tak záhadně zmizela před takřka sedmdesáti lety – ta má jistě také své logické vysvětlení. Třeba prostě jen utekla od mužského, toho věčně nabroušeného opilce. Buď jak buď, do země se propadnout nemohla. Nebo ano?

Kam se poděla Elizabeth je románovou prvotinou britské spisovatelky Emmy Healeyové a je třeba říci, že jde o více než zdařilý debut. Příběh stařičké Maud, která se jednoho dne rozhodne, že její kamarádka zmizela, a navzdory zhoršující se stařecké demenci se na vlastní pěst pustí do pátrání, učaroval natolik, že mu počátkem roku 2015 byla udělena prestižní literární cena Costa Book Awards. Autorka přitom sama přiznává, že měla velké pochyby, zda bude schopna knihu vůbec napsat. Vyprávět příběh z pohledu osmdesátileté paní, jež postupně přichází o své kognitivní schopnosti, byla pro teprve třicetiletou spisovatelku výzvou, které se však dokázala úspěšně postavit.

Na co se tedy můžete těšit? Rozhodně neočekávejte prvoplánovou detektivku. Zápletka je sice plná záhad, pátrání po Elizabeth se prolíná se starou rodinnou tragédií, bylo by však chybou myslet si, že v ruce držíte další Zmizelou. Mnoho situací, do kterých se Maud dostává, jsou plné černého humoru, zároveň jimi však prostupuje tón smutku, osamělosti a bezmoci člověka, který si uvědomuje, že jej zrazuje jeho vlastní hlava a jehož okolí na něj pohlíží v nejlepším případě soucitně. Emma Healeyová naštěstí píše svěžím stylem a dokáže ve čtenáři vzbudit to, co by mělo být vlastní každému autorovi – zvědavost. Velmi záhy tak budete mít chuť přijít všem záhadám na kloub a zjistit, jak to vlastně bylo. Autorka vám to však ani v nejmenším neusnadní, a tak ve svém pátrání musíte být tím, čím Maud není – pozorným detektivem, vybaveným dobrou pamětí a schopností číst mezi řádky.

Chcete-li si přečíst knihu, která vás pobaví, dojme a přinutí k zamyšlení, sáhněte po románu Emmy Healeyové. A pokud během četby zjistíte, že vám některé drobné detaily unikají, nezoufejte a udělejte to jako Maud – pište si poznámky.

Autorka: Michaela Křivohlavá