Dívka se smrtícím dotekem

Dystopický román Jsem zlomená je pokračováním celosvětově úspěšné prvotiny americké spisovatelky Tahereh Mafi, Jsem roztříštěná. Autorka nás opět zavede na území bývalých Spojených států, které podobně jako celý zbytek světa sužuje Obnova. Ta se neštítí potlačit i sebemenší náznak odporu trestem smrti.

Hlavní hrdinka Juliette není jako ostatní sedmnáctileté dívky. Už odmalička dokáže svým dotekem způsobit ostatním lidem velkou bolest, dokonce i smrt. Právě dívčin dar, jež je spíše prokletím, se stal důvodem, proč několik posledních let strávila Juliette v psychiatrické léčebně.

Dívčina výjimečnost neunikla ani synovi jednoho ze zakladatelů Obnovy, Aaronu Warnerovi, jenž se rozhodl její schopnosti využít pro svůj prospěch. Juliette se však podařilo ze zajetí utéct a nyní jí nezbývá nic jiného, než se přidat na stranu Odboje, který usiluje o pád Obnovy. Jenže začlenit se mezi nové spolubojovníky není pro člověka se smrtící schopností vůbec jednoduché.

Přestože autorka pro začátek této knihy zvolila pomalejší tempo, abyste se mohli pořádně rozkoukat a seznámit se s prostředím sídla Hnutí, nemusíte mít obavy, že by měl druhý díl této dystopické trilogie nouzi o napínavé momenty. Prostřednictvím Juliettiných myšlenek budete moci nahlédnout do její bolavé duše, kterou stále sužují pocity odcizení a izolace. I když většinu svého volného času, jenž v Bodu Omega má, tráví se svým přítelem Adamem, přesto uvnitř cítí, jak se jí jediný člověk, který se jí může dotknout, pomaličku vzdaluje.

Juliette není na první pohled prototypem charakterově silné hrdinky, mnozí si ji však možná zamilují kvůli její touze po porozumění a naivnímu, až dětsky nevinnému pohledu na svět. Stejně jako v prvním díle série autorka text zpestřuje přeškrtnutými pasážemi, jež vyvolávají pocit tak niterných myšlenek, že se na ně Juliette bojí i jen pomyslet. I když samotný děj knihy vám může připomínat jiné romány nebo filmy, autorčin rukopis je natolik originální, že ihned po přečtení několika prvních stránek poznáte, že se jedná o dílo Tahereh Mafi.

Za hlavní nedostatek této knihy považuji velmi malé množství dialogů. Většinu informací získáváme z myšlenek hlavní hrdinky, jako by celý svět okolo dívky mlčel. Autorka se občas až příliš zabývá Juliettinými emočními výlevy, které jsou mnohdy dost vyčerpávající a unavující. Dívčiny reakce na některé situace působí trochu přehnaně a uměle.

Těšit se však můžete na pár zásadních zvratů a dramatických scén, jejichž rozuzlení vám vezme dech. Kniha Jsem zlomená potěší každého fanouška dystopických young adult románů, ve kterých nechybí napínavý boj o budoucnost světa, ale ani komplikované vztahy mezi hlavními hrdiny.

Autorka: Eva Korytářová