e35035ee

Čtení, při kterém tuhne krev v žilách

Americký spisovatel Taylor Adams vystudoval film a scenáristiku a poté pracoval jako režisér. Nikdy se netajil svou láskou k hororům a nijak neskrýval, že touží napsat thriller. Dnes pracuje v reklamě, pohybuje se v médiích a na svém kontě má tři úspěšné romány. U nás v minulém roce vyšel thriller Není úniku, který ukázal, kterým směrem se bude jeho literární tvorba ubírat. Aktuální novinka Na dostřel je ještě o kapánek čtivější a vy se máte opravdu na co těšit.

Adams dokáže geniálním způsobem propojit horor s akčním thrillerem i klasickou detektivní hádankou. To, co mu sedí, a za co ho budete milovat, jsou opuštěná místa, děsivé kulisy a hrstka lidí v ohrožení. Vy víte, že jim hrozí nebezpečí, a mezi nimi to vře potlačovanými emocemi. Takové schéma bylo v předešlém thrilleru Není úniku a najdete ho i tady. Není úniku byla svým způsobem klaustrofobická detektivka odehrávající se na omezeném prostoru, kdežto v thrilleru Na dostřel si Adams dopřál rozlehlou Mohavskou poušť.

To, co připomíná typický hororový příběh, se brzy změní v akční thriller a na své si přijdou i milovníci dedukce. Zápletka je na první pohled prostá. Mladí manželé James a Elle projíždí Mohavskou pouští vstříc novému životu. Vy se dozvídáte střípky z jejich minulosti, postupně se s nimi seznamujete a oni se vám dostávají pod kůži. Během cesty se setkají s několika podezřelými lidmi a záležitostmi, ale nebezpečí si uvědomí až ve chvíli, kdy uvíznou mimo civilizaci. James a Elle jsou naprosto obyčejní lidé, takový ten typ, kterému říkáme „kluk a holka odvedle“.

Nejsou to žádní supermani, nemají za sebou žádný výcvik, a proto pro vás nebude problém se s nimi ztotožnit. Během několika minut je jim oběma jasné, jakému nebezpečí musí čelit. Vy už od počátku znáte jméno odstřelovače, můžete sledovat jeho myšlenky, ale vůbec se nemusíte bát, že by vás autor neudržel v napětí. V blízkosti Jamese a Elle se vyskytuje ještě několik postav. Autor ani odstřelovač s nimi nemají soucit a vy počítejte s tím, že vás čekají krvavá jatka. James se pokusí vymyslet plán na záchranu holého života, což na první pohled vypadá jako vtip.

Hlavní hrdinové šíleně riskují a jejich nápady jsou originální a odvážné. Ačkoliv moc dobře vědí, v jaké šlamastice se ocitli, neztrácí smysl pro humor. Sice je trochu hysterický, vyvěrá ze zoufalství, ale i tak vás dokáže rozesmát. Jejich hlášky jsou mnohdy dvojsmyslné, vyplývají z právě prožívaného a vám se nejspíš vybaví americké akční filmy, kde tvrďáci pronáší bonmoty i těsně před svojí smrtí. Místo děje je hrůzostrašné už samo o sobě, a jak zjistíte, jeho výběr je velmi důležitý pro děj i pro pointu. Na konci na vás čeká několik překvapení hodných klasických detektivních hádanek.

Máte-li rádi napínavé čtení, při kterém tuhne krev v žilách, právě jste narazili na hotový poklad.

Veronika Černucká