Co když je celý váš život jen jedna velká lež?

Příběh otevírá Tris, která ve vězení čeká na soud. Tobias mezitím připravuje půdu pro to, aby se všichni dostali bezpečně ven a jeho matka, která nyní velí městu, nepojala žádné podezření. Vše dopadne nad očekávání dobře, zejména díky Trisině odolnosti proti séru pravdy. Venku to ale není tak jednoduché, Chicago se změnilo, celá společnost žije bez frakcí a to, za co mnozí léta bojovali, se nakonec nezdá být tím nejlepším nápadem. Lidé jsou nuceni žít podle jiných hodnot, místo věčné šedé obléci žluté tričko, dělat práci, která jim nesedí k povaze. Mírumilovní drží zbraně, nesobečtí hlídkují v ulicích, odvážní pracují v kantýně. Není tedy divu, že proti diktátorské vládě, která nikomu nedovolí žít v rámci jejich škatulky, vznikne hnutí odporu – Aliance. Chtějí frakce zpět a chtějí vědět, co je za plotem.

Tris s přáteli se k hnutí přidá a rozhodne se objevit svět mimo hranice města. V průzkumné skupině je i nenáviděný Peter, nebo Trisin bratr Caleb. Svět „venku“ se zdá být idylický, ale pod slupkou se skrývá hnilé jádro. Jak do Trisina nového světa zapadají divergentní, proč existují izolovaná města s frakčním systémem a jakou roli v tom hraje Trisina matka? V této chvíli se musím zastavit, protože cokoliv víc by byl obrovský spoiler. Psát recenzi na tuto knihu není jednoduché, protože vám mohu prozradit asi jen 10 % příběhu (což se stalo), zbytkem se musíte nechat překvapit.

Autorka předčítá první kapitolu Allegiant (Aliance):

Aliance je příběh o vztazích, o rozhodnutích, které vám v minutě změní život, o odpuštění i vině, o falešné minulosti a nejasné budoucnosti. Je svým způsobem velmi skutečný, upřímný, frustrující, orwellovsky laděný a místy se toho odehrává více v hlavách hlavních hrdinů, než v jejich okolí. Je nutno podotknout, že je celý děj trochu utahaný a moc se toho nestane (když už se ale stane, stojí to zato). Pokud se zajímáte více o psychologickou rovinu, než o akci, budete se v Alianci vyžívat. Celá průzkumná skupina nabízí vztahových konfliktů víc než dost – sledujeme příběh Petera, který si uvědomuje, že je zlý a líbí se mu ubližovat lidem, konflikt Tris a Tobiase, kteří si lžou a dělají špatná rozhodnutí a v neposlední řadě i vztah Tris s bratrem, kterému nelze odpustit to, že sestru poslal bez mrknutí oka na popravu. Velkým plusem knihy je i absence sluníčkových situací. Vztah Tris a Tobiase je komplikovaný a neustále balancuje na hraně mezi bytím a nebytím. Svět venku se v porovnáním s tím uvnitř nezdá být až o tolik lepší. Lidé nejsou takoví, jak se na první pohled zdá, a je třeba si pečlivě vybírat ty, kterým důvěřujete. Ani volba mezi matkou a otcem není černobílá.

Aliance přinese odpovědi na spoustu otázek, uspokojí vás dostatkem informací a ukáže věci v souvislostech (i když pár ALE se tu ještě najde). Konec asi nepřekvapí, je, myslím, už od prvního dílu jasné, že tohle není příběh, kde se budou všichni na konci držet za ruce a odcházet do západu slunce. Možná vás naštve, možná zklame, možná bude pro vás o to víc uvěřitelnější. Mě osobně zanechal nečinnou. Epický závěr trilogie se neodehrál, spíše elegantní uzavření.

Česká premiéra filmu Divergence (podle prvního dílu trilogie) je plánována na 1. května 2014.

Autorka: Olga Biernátová

Zdroj obrázku: Youngadulthollywood.com