Charles Laurence: Společenský agent Jiří Mucha

Charles Laurence je syn britského diplomata, který část své zahraniční mise sloužil v padesátých letech v Československu. Z pozice britského velvyslance se setkával s lidmi, kteří patřili ke společenské elitě té doby. Charles Laurence byl ještě malý kluk, ale na tu dobu si moc dobře pamatuje. V knize Společenský agent Jiří Mucha se ve vzpomínkách vrací do svého dětství, které strávil v Praze.

Společenský agent Jiří Mucha má blíže k memoárové literatuře, než k beletrii. Příběh vznikl z historie, a autorské licence byste v něm hledali pomálu. Autor popisuje svět studené války, kdy diplomacie a společenský život byli plné intrik a zákulisních her.

Pro rodinu Charlese Laurence to musí být kniha bolestná. Popisuje v ní milostnou aféru mezi jeho matkou a Jiřím Muchou, a naráží také na spekulace, že Jiří Mucha určitým způsobem „ublížil“ jeho sestře Kate. Charles Laurence klade otázky, protože jak opakovaně říká, „hodně věcí nevíme jistě.” Tak třeba to, jaká vlastně byla úloha Jiřího Muchy. Byl opravdu „jen společenským agentem“? Nebo byla jeho úloha ve studené válce mnohem složitější?

Charles Laurence je novinář a na knize to je dobře znát. K tématu má silný osobní vztah, přesto se snaží uchovat si odstup. Neváhá vyprávět o milostném románku své matky a Jiřího Muchy, nebo příběh své nemocné sestry Kate. Rodina Jiřího Muchy, především jeho syn, se snažila zastavit americké vydání knihy (neúspěšně). Charles Laurence totiž vypráví příběh, o kterém se dosud mlčelo.

O problematickém vztahu Jiřího Muchy k StB se vědělo (prezident Havel mu odmítl jít v roce 1991 na pohřeb), ale do dnešního dne bylo toto téma nepsaným tabu. Jolana Šopovová, která napsala před dvěma lety autobiografii Jiřího Muchy, se tomuto dílku jeho života odmítla věnovat s odůvodněním, že Jiřího Muchu nechtěla soudit. V rozhovoru pro Lidové noviny pak dokonce řekla, že zveřejnění jistých intimních okolností života Jiřího Muchy by nebylo přínosem. Charles Laurence tak, jak v doslovu knihy připomíná politolog Igor Lukeš, dělá špinavou práci za české badatele. Na nich je, aby ověřili skutečnosti, které jim Charles Laurence připomněl.

Hodnocení: 80%