Být s ní, či nebýt?

Jednadvacetiletá Tereza pracuje v obchodním domě. Její život není nijak zajímavý, má přítele, kterého nechce, ale protože on chce ji, tak s ním zůstává. Jednoho dne se v prodejně seznámí se zákaznicí Carol a je jí uchvácena na první pohled. Zpočátku nechápe, co to vlastně cítí, vždyť jsou obě ženy a něco takového se nesmí stát. I přesto jsou její emoce velmi intenzivní a chvílemi to vypadá, že je náklonnost oboustranná, Carol má však manžela a malou dceru. Velmi brzy ale zjistíme, že zdání klame, nic není idylické – Carol není v manželství skutečně šťastná a její rodina je již delší dobu v rozkladu.

Vztah obou žen se vyvíjí, tráví spolu stále více času, proměňují se jejich city, k sobě navzájem i k lidem okolo. Díky té druhé si obě spoustu věcí uvědomí, o sobě samých i svých životech. Kličkují mezi tím, co je a není morálně správné.

Psychologické drama Carol nemá mnoho dějových linek, ale nedostatek zápletek vynahrazuje v poutavých dialozích a úvahách. Kromě jednoho většího výletu po Americe se zbytek příběhu odehrává na velmi omezeném prostoru. Nejde totiž o to, kde právě jsme, hlavní je, co se odehrává v mysli ústřední hrdinky Terezy. Seznámíme se s ní jako s nezralou dívkou, která se nevyzná sama v sobě, natož v mezilidských vztazích. Její vztah se nedá ani nazývat vztahem, nemá téměř žádné přátelé, a když se s ní někdo pokusí sblížit, nenese to zrovna dobře. V knize pak sledujeme, jak se nám před očima vyvíjí a dospívá, prožíváme vše s ní.

Autorka vyniká především skvělým vypravěčským umem, její dílo patřilo mezi nejvlivnější knihy 20. století a podle Carol byl natočen i úspěšný film, který získal několik nominací na Oscara. Dnes bychom našli určitě i mnoho jiných a možná i lepších děl s homosexuální tematikou, kontext doby je ale v tomto případě výjimečný a autorčin styl psaní ji neodsuzuje do propadliště dějin, má co říct i dnešnímu čtenáři. Máte-li rádi milostné romány s propracovanou psychologií postav, tato kniha se vám bude určitě líbit. Vydržte trochu rozvleklou úvodní část, čeká vás velmi dramatický závěr.

Autorka: Radka Hlavatá